Scenariusze

Scenariusz zajęcia diagnozującego w grupie dzieci 6-letnich zakresie kształtowania gotowości do nauki czytania i pisania

Temat: „Jesienne potyczki”

Cele:

  • Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego i umiejętności wypowiadania się na określone tematy
  • Wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego
  • Doskonalenie umiejętności niezbędnych do nauki czytania i pisania , takich jak: porównywanie,  umiejętność analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów
  • Podział wyrazów na sylaby, przeliczanie ich
  • Dobieranie w pary wyrazów o przeciwstawnym znaczeniu
  • Wymyślanie rymów do podanego wyrazu
  • rozwiązywanie zadań na dodawanie i odejmowanie na konkretach
  • dostrzeganie regularności, kontynuowanie ich w układankach, a także w zabawach różnego typu
  • sprawdzenie znajomości stron i kierunków
  • ćwiczenia w orientacji na kartce papieru
  • uważne słuchanie nauczyciela i dokładne wykonywanie poleceń
  • Wytworzenie pogodnego i radosnego nastroju

POMOCE:

przedmioty związane z porami roku: kolorowe liście, kasztany, szalik, rękawiczki, kwiaty, słoneczko, szarfy w 4 kolorach, symbole graficzne (pogodowe, znak przejścia dla pieszych, buzie uśmiechnięta i smutna), buzie smutne i uśmiechnięte na lizakach, kartki, guziki, kartoniki z imionami dzieci, cyfry, kredki, ołówki

Przebieg

1. “Pory roku” – układamy kalendarz

  • Nawiązanie do aktualnej pory roku, rozmowa na temat jesieni, i innych pór roku. Przydzielenie odpowiednich kolorów do poszczególnych pór roku (zima – niebieski, wiosna – zielony, lato – żółty, jesień – czerwony). Podkreślenie niezmienności występowania po sobie pór roku.
  • Nauczyciel dzieli dzieci na cztery grupy każdej wręczając określony kolor szarfy, Nauczyciel tłumaczy że każde dziecko to jedna pora roku, zwraca uwagę na następstwo pór roku. Zadaniem dzieci jest wybranie ze zgromadzonych rekwizytów  jednego, zgodnego  z porą roku jaką określa szarfa którą noszą ,i ustawienie się we właściwej kolejności w swoich grupach. sprawdzenie poprawności wykonania

2.  Zagadkowe symbole – rozpoznawanie i objaśnianie  symboli graficznych pokazywanych na tabliczkach
3. „Prawda czy fałsz?” – dzieci za pomocą lizaków- buzia uśmiechnięta – prawda i smutna – fałsz – określają prawdziwość zdań

  1. Słońce jest zimne.
  2. Teraz jest wiosna.
  3. Wiosną bociany odlatują do ciepłych krajów.
  4. Deszcz jest suchy.
  5. Bocian lubi żaby.
  6. Tęcza ma 4 kolory.
  7. Chmury składają się z pary wodnej.
  8. Pszczoły to owady.
  9. Muchy są pożyteczne.
  10. Bocian ma niebieskie nogi.
  11. Motyle mają kolorowe skrzydła.
  12. Po wiośnie będzie jesień.
  13. Tydzień ma 7 dni.
  14. Są 3 pory roku.
  15. Śnieg jest ciepły.
  16. Przechodzimy przez ulicę na czerwonym świetle.
  17. Skowronek pięknie śpiewa wiosną.
  18. Można głaskać nieznajome psy.

4. „Greckie wzory na dywanie” – dzieci stają w różnych miejscach na sali, twarzą w jednym kierunku. Poruszają się zgodnie z wydawanymi poleceniami np. jeden krok w lewo…

5. “Rymy”
N. czyta krótki tekst, a dzieci dopowiadają rymujące się wyrazy:

Wpadła do rosołu mucha
Mokra teraz jest czy …
Dostał krawat mors od foki
Chciał mieć wąski, ma …
Jakie jest właściwie słońce:
Jak lód zimne? Nie …
Ptaki śmiały się na sośnie:
Wróbel ciszej, sójka …
Czy to prawda, czy też plotki,
Ocet kwaśny jest, miód …
Jajka lubię jeść z musztardą
I na miękko i na …
Rym ostatni nie jest trudny,
Lepiej czystym być, niż …

6. Rozpoznaj swoje imię

  • Dzieci odszukują na dywanie kartoniki z własnym imieniem. Mają przegłoskować je i zaznaczyć kreskami liczbę głosek, oraz podzielić na sylaby i kółeczkami zaznaczyć liczbę sylab. (praca przy stoliku – sprawdzamy poprawność)
  • Dziecko  dobiera  z tacy plakietkę z odpowiednią cyfrą równą liczbie głosek w jego imieniu.
  • Dzieci grupują się w kołach wg liczby głosek w imionach. Liczenie się,  podpisywanie kół właściwą cyfrą. Sprawdzanie, których( ilozgłoskowych) imion w klasie jest najwięcej, najmniej, po tyle samo.

7. Zadania matematyczne – dodawanie i odejmowanie na konkretach (na dywanie, potrzebne kartki i guziki)

  • Dzieci poszły do parku i znalazły 4 kasztanki. W drodze do przedszkola znalazły jeszcze dwa. Ile wszystkich kasztanków znalazły dzieci? (układają guziki)
  • Będziemy wieszać pranie. Najpierw wieszamy duży koc  – używamy 6 klamerek, a obok mały koc – 3 klamerki. Przeliczenie ile klamerek użyto?
  • Przyszła mama i zdjęła mały koc. Ile klamerek zostało na sznurku?
  • W koszyku leży 7 jabłek. Tatuś zjadł  4. Ile jabłek zostało w koszyku?

8.  narysuj… – orientacja na kartce.

  • rysowanie zgodnie z podawanymi poleceniami.

Na kartce narysowany jest szlaczek – fala. Dziecko ma narysować ją po śladzie. Pod spodem narysować drugą, podobna falę. Na środku kartki, na fali łódkę. Po prawej stronie łódki  wyspę. W górnym, lewym rogu kartki słoneczko. Pomiędzy falami rybki.   (zbieram prace na dywanie, dzieci same sprawdzają poprawność wykonania)

Dziękuję dzieciom za zajęcia

Skip to content