Scenariusz zajęcia diagnozującego w grupie dzieci 5 letnich
Październik 2013
Czy potrafię? ? diagnoza umiejętności dzieci.
Cele:
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozwijanie słuchu fonetycznego,
- kształtowanie umiejętności jakościowo ? ilościowych,
- analiza i synteza słuchowa wyrazów,
- rozwijanie spostrzegania wzrokowego,
- rozwijanie dyspozycji psychofizycznych niezbędnych do nabycia umiejętności pisania.
Środki dydaktyczne:
– wizytówki z imionami, litery, wyrazy, duży obrazek Jesień, kartki z postacią Plastusia, wycięte buty i guziki dla Plastusia, kartki z labiryntem, lalka, auto, piłka, miś, kredki, ołówki, klej, korki, guziki, małe podkładki, kolorowe krążki, tamburyn.
Przebieg zajęcia:
1. Powitanie ? marsz w kole, dzieci rytmizują tekst za pomocą sylab:
Wszyscy są Witam Was,
Zaczynamy już czas.
Jestem Ja, jesteś Ty
Raz, dwa, trzy.
2. To twoje imię ? rozpoznawanie zapisu imion kolegów, koleżanek
(wizytówki)
3. Moje imię – dzielenie imion własnych na sylaby. Określanie głoski w nagłosie ? przypomnienie, co to jest głoska. Układanie swojego imienia z liter wg wzoru ? przypomnienie, co to jest litera, liczenie liter.
4. Głoski ? dzieci mówią wyrazy na głoskę podaną przez nauczyciela – jaką głoskę słyszą w nagłosie i wygłosie wyrazów podanych przez nauczyciela.
5. Ile wyrazów jest w zdaniu ? układanie tyle korków, ile jest wyrazów w zdaniu powiedzianym przez nauczyciela, liczenie ich. Układanie własnych zdań, krótkiego opowiadania do obrazka Jesień.
6. Globalne czytanie wyrazów ? podpisanie zabawek lala, miś, piłka, auto.
7. Zabawa ruchowa Dogoń swój kolor ? dzieci stoją w kole, mają kolorowy krążek, nazywają, kto jaki ma kolor, kładą go na podłodze przed sobą. Nauczyciel mówi kolor, dzieci, które mają krążek w tym kolorze biegną po zewnętrznej stronie koła aż dobiegną do swojego krążka.
8. Dodaj ? odejmij
- Połóż przed sobą 2 korki, dodaj jeszcze 1. Ile masz teraz korków? (3), przybyło korków, czy ubyło? O ile?
- Odłóż 1 korek. Ile teraz masz korków? (2), przybyło korków, czy ubyło? O ile?
9. Gumka recepturka ? Nałóż gumkę na prawą rączkę.
10. Dzieci siadają do stolików. Na karcie pracy kończą rysować zaczęty szlaczek ? mieszczenie się w liniaturze.
11. Odszukaj drogę auta do garażu ? labirynt.
12. Puzzle ? układanie figury geometrycznej. Nazywanie figur narysowanych na każdym elemencie puzzli, określanie, która figura jest najmniejsza, która największa np. dziecko z puzzli układa koło ? nazywa narysowane figury: trójkąt, kwadrat, prostokąt.
13. Praca z kartą Plastuś ? dzieci wykonują polecenia nauczyciela:
- Narysuj Plastusiowi uszka (ile uszek ma Plastuś?), oczka. (ile oczek?) Co można powiedzieć o liczbie uszek i oczu Plastusia? (tyle samo). Co jeszcze Plastuś ma w tej samej liczbie? (ręce, nogi, buty) Narysuj nosek. Czy 2 oczka to jest więcej, czy mniej niż 1 nosek? O ile? Czego brakuje Plastusiowej głowie? (buzia).
- Naklej Plastusiowi guziki tak jak powiem: mały, duży, mały, duży, mały, duży. Policz ile Plastuś ma guzików.
- W prawym górnym rogu narysuj słoneczko.
- Co jest na dole kartki? Pomaluj czwarte i szóste serduszko.
- Pomaluj Plastusia na kolory wskazane przez cyferki. Na jaki kolor pomalujemy buty Plastusia? (nie ma cyferki ani koloru zaznaczonego). Buty naklej. Ile butów nakleisz? 2 buty, to, co to jest? (para).
14. Zakończenie zajęć.
Opracowała i przeprowadziła: H. Skup