Scenariusz zajęć zabaw ortofonicznych w grupie dzieci 3-letnich
Temat: “Pani Wiosna zaprasza” – zabawy ortofoniczne.
Cele:
- utrwalenie wyglądu i nazw niektórych zwierząt,
- ćwiczenie narządów mowy poprzez naśladowanie głosów zwierząt (miau, pi-pi, kle-kle; kum-kum).
Metoda:
- czynna,
- słowna,
- oglądowa.
Forma:
- zbiorowa,
- grupowa.
Miejsce zajęć:
- sala przedszkolna
Pomoce:
emblematy kotów, myszek, żab, bocianów, piosenka „Wiosno, wiosenko”, przebranie pani Wiosny dla nauczycielki, ilustracje kota, myszy, żaby, bociana.
Przebieg:
- Zapowiedź przyjścia gościa do przedszkola, zachęcenie do zaśpiewania piosenki „Wiosno, wiosenko”.
- Nauczycielka przebiera się na uboczu za panią Wiosnę, przedstawia się dzieciom.
- Pokaz ilustracji zwierząt: kot, mysz, żaba, bocian – dzieci nazywają je, naśladują głosy zwierząt.
- „Pani Wiosna zaprasza zwierzątka do zabawy.” Nauczycielka „zaczarowuje” dzieci (rozdając emblematy) w zwierzęta. „Zwierzątka” siedzą na dywanie a „pani Wiosna” zaprasza do zabawy w kółeczku poszczególne grupy. Dzieci chodzą po kole i naśladują głosy swojego zwierzątka. Po skończonej zabawie siadają na dywan.
- Odpoczynek przy melodii relaksującej (szum strumienia) – próby naśladowania głosem dźwięków wody.
- Podziękowanie za wspólną zabawę. Poczęstowanie dzieci prażonym ryżem na talerzykach. Ich zadaniem jest zjedzenie ryżu bez użycia rąk.
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Ptaki w gniazdach” p. kółka do sersa
Dzieci biegają swobodnie tworząc z rąk „skrzydełka”. Na zapowiedź „Ptaki do gniazd” każde dziecko siada skrzyżnie na kółku od sersa i naśladuje dźwięki wydawane przez ptaki.
Opracowała: Dorota Kmiecik