Scenariusze

Scenariusz zajęcia diagnozującego w grupie dzieci 5-letnich z zakresu znajomości figur geometrycznych

Zabawy figurami geometrycznymi – odwzorowywanie kształtów poznanych figur geometrycznych

Cel ogólny:

  •  stwarzanie sytuacji edukacyjnych motywujących dzieci do manipulowania figurami geometrycznymi.

Cele szczegółowe:

  • zapoznanie z zagadkami, wierszykami i piosenkami o figurach geometrycznych,
  • kształcenie umiejętności rozróżniania i nazywania poznanych figur geometrycznych,
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się figurami w zabawie: układanie pajacyka, rysowanie na ciemnym tle posypanym solą bałwanka, układanie ze sznurka figur, rysowanie ołówkiem szlaczka z figur – powtarzanie rytmu,
  • wspomaganie dzieci w skupieniu uwagi na tym, co istotne, w uważnym spostrzeganiu i precyzyjnej koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • zachęcanie do całościowego czytania wyrazów,
  • wdrażanie do zachowania ładu i porządku na swoim stanowisku pracy.

Metody pracy wg M. Kwiatkowskiej oparte na działaniu, obserwacji i słowie:

  • metoda samodzielnych doświadczeń oparta na inicjatywie własnej dziecka,
  • metoda zadań stawianych dziecku przez nauczyciela,
  • metoda ćwiczeń polegająca na powtarzaniu,
  • metoda żywego słowa.

Formy pracy:

  • indywidualna,
  • zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

– strona internetowa www.p21.edu.pl, www.twoja nuta.pl/mp3,2atvi,kształty-i-figury.html, wierszyk Kolorowy pajacyk, wierszyki i zagadki o figurach geometrycznych, ciemne kartony, sól, wykałaczki, kolorowe paski papieru, sznurki, ołówki, Mozaika geometryczna, kartki ze wzorem szlaczka, wyrazy: bałwan, pajacyk.

Przebieg zajęcia:

1. Grupowa powitanka – sł. I. Biśto, muz. P. Kaja

Na powitanie niech każdy stanie.
Niech każdy stanie – raz, dwa, trzy.
I po ukłonie zaklaszcze w dłonie.
Zaklaszcze w dłonie – raz, dwa, trzy.
Jak jesteś z nami to zaczynamy.
To zaczynamy – raz, dwa, trzy.
Na powitanie wesoły taniec.
Wesoły taniec – raz, dwa, trzy.

2. Piosenka Kształty i figury – sł. Anna Ignaszewska, muz. Adam Galant

I. Koło to figura,
dwa koła w rowerku,
słoneczko na niebie,
guzik przy sweterku.

Ref:

Kółko, kwadrat i prostokąt,
prosta, trójkąt i czworokąt.
Z takich figur, człowiek mały,
dziś ułożyć chce świat cały.

II. Prostokąt jest inny,
jak pudełko kredek.
Ma dwa różne boki,
Gosia wie i Edek.
Ref:
Kółko, kwadrat i prostokąt…

III. Trójkąt, to figura,
która ma trzy boki.
Czasem jest nieduży,
a czasem wysoki.
Ref:
Kółko, kwadrat i prostokąt…

IV. Kwadrat cztery boki,
jak na klocku Lego,
a wszystkie są równe,
pamiętaj kolego.
Ref:
Kółko, kwadrat i prostokąt…

V. Jeszcze linia prosta
Tak jak leśna dróżka,
kolejowe szyny,
no i kształt paluszka.
Ref:
Kółko, kwadrat i prostokąt…

3O czym była piosenka?
Jakie figury wystąpiły w piosence?

4. Rysowanie wg wzoru: Nauczyciel pokazuje narysowanego bałwanka na ciemnej kartce posypanej solą.

Jakie wykorzystałam figury do narysowania bałwanka?
Ile jest trójkątów, kół, kwadratów, prostokątów? Jakich figur jest najwięcej?
Waszym zadaniem jest narysowanie wykałaczką takiego samego bałwanka.

5. Całościowe czytanie wyrazów: Proszę wyszukać wyraz, którym podpiszecie swój obrazek.

6. Dzieci układają postać pajacyka wg recytowanego wiersza:

Kolorowy pajacyk

Przedszkolaczek Jacek, to majster nie lada.
Popatrzcie jak sprawnie mozaikę układa.
– Zrobił domek, dwie choinki, pociąg towarowy,
A z tych figur będzie pajacyk gotowy.
– Bardzo proszę i wy także weźcie się do pracy,
A ja powiem co potrzeba, żeby był pajacyk:
– Jedno koło, jeden kwadrat, cztery prostokąty.
Głowa, brzuszek, ręce, nogi, kapelusz trójkątny.
Trzeba jeszcze zrobić butki z prostokątów małych.
No i proszę już pajacyk gotowy.

Proszę wyszukać wyraz, którym podpiszecie swoją pracę.

7. Zabawa ruchowa Figury ze sznurka.
Dzieci z kolorowym sznurkiem tańczą po całej sali przy muzyce piosenki Figury i kształty. Gdy muzyka milknie – dzieci słuchają zagadki, rozwiązanie zagadki (nazwa figury) – układają ze sznurka na dywanie.

Zagadka 1.

Mogą być cztery,
Mogą być dwa,
Ma je samochód i rower ma.

Zagadka 2.

Zagadka zaczyna się stąd,
Że jest w nim prosty kąt.
No i zawsze mój kolego,
Równe boki ma.

Zagadka 3.

Mam cztery rogi,
Dwa krótkie i dwa długie boki.
Kwadratem nie jestem,
Choć mam kąty proste.

Zagadka 4.

My wszystkiego mamy trzy.
Ach, jak wesoło mieć trzy boki i trzy kąty.
Trzy wierzchołki także mamy
I pracując na trzy fronty,
Każdej pracy radę damy.

8. Tworzenie dowolnych kompozycji z kolorowych pasków papieru – nazywanie jakie figury ułożyły z pasków w swojej kompozycji.

9. Praca przy stolikach – dzieci słuchają wierszyków o figurach i wskazują je na szlaczku. Następnie kończą rysowanie szlaczka wg zaczętego rytmu: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt…

Koło

Spójrzcie uważnie dookoła,
Wszędzie są kule i koła.
Kul – co niemiara,
Kół – co niemiara.
Jest koło w aucie i tarcza zegara.

Kwadrat

Kwadrat to dziwna figura,
Bo nie wiadomo, gdzie dół a gdzie góra.
Do góry głową, czy na dół głową
Zawsze wygląda jednakowo.
Ma równe kąty, ma równe boki,
Tak samo długi jest, jak i szeroki.
A kto nie wierzy, to niech sam zmierzy.

Prostokąt

Prostokąt też ma proste kąty,
Lecz znamy różne prostokąty.
Bywają wielkie takie jak mur,
Albo wysokie jak drapacz chmur.
Duży prostokąt to jest ściana,
Cała na żółto pomalowana.
Mały prostokąt to jest zeszyt.
Już rozumiecie? To mnie cieszy!
Prostokąt też ma proste kąty,
Lecz znamy różne prostokąty.

Trójkąt

Co z trójkątów być może?
Łódka płynąca przez morze.
Z trójkątów mogą być schody,
Czapeczki dla krasnoludków
I wafle na lody.

9. Podziękowanie za wspólną zabawę. Zakończenie zajęć.

Opracowała: Henryka Skup

Skip to content