?W królewstwie KRÓLA MACIUSIA” – przestrzeganie praw dzieci w zabawach
Cele:
- poznanie przez dzieci swoich praw,
- wdrażanie dzieci do nazywania i wyrażania uczuć swoich i innych,
- budzenie i wyzwalanie spontanicznej radości poprzez zabawę.
Przebieg zajęć:
- Zabawa integracyjna pt. ?Witam tych, którzy mają różowe buciki…?
Dzieci, które czują się powitane ? odpowiadają umówionym sygnałem (podniesieniem ręki). - ?Król Maciuś Pierwszy? ? inscenizacja utworu. (PRAWO DO RADOŚCI)
Dziecko w dowolny sposób przedstawia treść opowiadania nauczycielki.
Pozostałe dzieci słuchają a następnie dopowiadają swoje przemyślenia. - ?Król Maciuś Pierwszy zaprasza do zabawy? ? zabawa ruchowa.
Wybrane dziecko ? Król Maciuś ? zaprasza przedszkolaków do zabawy ruchowej. Dzieci w określony sposób poruszają się po sali , np. jak zające, jak węże, jak ptaki itp. - Zabawa ?Wyrażanie uczuć?. (PRAWO DO WYRAŻANIA SWOICH UCZUĆ I MYŚLI)
Dzieci ? na podstawie ilustracji wypowiadają się na temat charakterystycznych cech różnych stanów emocjonalnych, np. radosna twarz ? to buzia na której usta skierowane są do góry, a oczy są duże i radosne. - ?Miny? ? zabawy z lusterkiem.
Dzieci przedstawiają, wyrażają minami różne uczucia: radość, złość, smutek, itp. - ?Nazwij swoje uczucia? ? dokończ zdania.
Dzieci tworzą dalszą część rozpoczętego przez nauczycielkę zdania, np.- Jestem smutny , gdy …
- Czuję się szczęśliwy , ponieważ …
- Boję się , gdy …
- Jestem zły, ponieważ …
- Czuję się zadowolony , gdy …
- Jest mi wesoło, kiedy … itp.
- ?Skrzynka uczuć? ? wyrażanie swego nastroju za pomocą rysunku.
Dzieci na kartkach rysują swoje ?dzisiejsze nastroje? i wkładają karteczki do skrzyni. Na końcu zajęcia ? opowiadają o swoich nastrojach.
Opracowała: mgr Anna Frank