Scenariusze

?W królewstwie KRÓLA MACIUSIA” – przestrzeganie praw dzieci w zabawach

Cele:

  • poznanie  przez  dzieci  swoich  praw,
  • wdrażanie  dzieci  do  nazywania  i  wyrażania  uczuć  swoich  i innych,
  • budzenie  i  wyzwalanie  spontanicznej  radości  poprzez  zabawę.

Przebieg zajęć:

  1. Zabawa integracyjna pt. ?Witam tych, którzy mają różowe buciki…?
    Dzieci, które czują się powitane ? odpowiadają umówionym sygnałem (podniesieniem ręki).
  2. ?Król Maciuś Pierwszy? ? inscenizacja utworu. (PRAWO DO RADOŚCI)
    Dziecko w dowolny sposób przedstawia treść opowiadania nauczycielki.
    Pozostałe dzieci słuchają a następnie dopowiadają swoje przemyślenia.
  3. ?Król Maciuś Pierwszy zaprasza do zabawy? ? zabawa ruchowa.
    Wybrane dziecko ? Król Maciuś ? zaprasza przedszkolaków do zabawy ruchowej. Dzieci w określony sposób poruszają się po sali , np. jak zające, jak węże, jak ptaki itp.
  4. Zabawa ?Wyrażanie uczuć?. (PRAWO DO WYRAŻANIA SWOICH UCZUĆ I MYŚLI)
    Dzieci ? na podstawie ilustracji wypowiadają się na temat charakterystycznych cech różnych stanów emocjonalnych, np. radosna twarz ? to buzia na której usta skierowane są do góry, a oczy są duże i radosne.
  5. ?Miny? ? zabawy z lusterkiem.
    Dzieci przedstawiają, wyrażają minami różne uczucia: radość, złość, smutek, itp.
  6. ?Nazwij swoje uczucia? ? dokończ zdania.
    Dzieci tworzą dalszą część rozpoczętego przez nauczycielkę zdania, np.

    •    Jestem smutny , gdy …
    •    Czuję się szczęśliwy , ponieważ …
    •    Boję się , gdy …
    •    Jestem zły, ponieważ …
    •    Czuję się zadowolony , gdy …
    •    Jest mi wesoło, kiedy … itp.
  7. ?Skrzynka uczuć? ? wyrażanie swego nastroju za pomocą rysunku.
    Dzieci na kartkach rysują swoje ?dzisiejsze nastroje? i wkładają karteczki do skrzyni. Na końcu zajęcia ? opowiadają o swoich nastrojach.
Opracowała: mgr Anna Frank