Scenariusze

Scenariusz zajęć zabaw ortofonicznych w grupie dzieci 3-letnich

Temat: „Pani Wiosna zaprasza” ? zabawy ortofoniczne.
Cele:

  • utrwalenie wyglądu i nazw niektórych zwierząt,
  • ćwiczenie narządów mowy poprzez naśladowanie głosów zwierząt (miau, pi-pi, kle-kle; kum-kum).

Metoda:

  • czynna,
  • słowna,
  • oglądowa.

Forma:

  • zbiorowa,
  • grupowa.

Miejsce zajęć:

  • sala przedszkolna

Pomoce:

emblematy kotów, myszek, żab, bocianów, piosenka ?Wiosno, wiosenko?, przebranie pani Wiosny dla nauczycielki, ilustracje kota, myszy, żaby, bociana.

Przebieg:

  1. Zapowiedź przyjścia gościa do przedszkola, zachęcenie do zaśpiewania piosenki ?Wiosno, wiosenko?.
  2. Nauczycielka przebiera się na uboczu za panią Wiosnę, przedstawia się dzieciom.
    • Pokaz ilustracji zwierząt: kot, mysz, żaba, bocian ? dzieci nazywają je, naśladują głosy zwierząt.
    • ?Pani Wiosna zaprasza zwierzątka do zabawy.? Nauczycielka ?zaczarowuje? dzieci (rozdając emblematy) w zwierzęta. ?Zwierzątka? siedzą na dywanie a ?pani Wiosna? zaprasza do zabawy w kółeczku poszczególne grupy. Dzieci chodzą po kole i naśladują głosy swojego zwierzątka. Po skończonej zabawie siadają na dywan.
    • Odpoczynek przy melodii relaksującej (szum strumienia) ? próby naśladowania głosem dźwięków wody.
  3. Podziękowanie za wspólną zabawę. Poczęstowanie dzieci prażonym ryżem na talerzykach. Ich zadaniem jest zjedzenie ryżu bez użycia rąk.
Zabawa orientacyjno-porządkowa ?Ptaki w gniazdach? p. kółka do sersa

Dzieci biegają swobodnie tworząc z rąk ?skrzydełka?. Na zapowiedź ?Ptaki do gniazd? każde dziecko siada skrzyżnie na kółku od sersa i naśladuje dźwięki wydawane przez ptaki.

Opracowała: Dorota Kmiecik