Muzyka w rozwoju i edukacji dziecka
Muzyka jest obecna w naszym życiu od pierwszych jego chwil. Wszystko co ma związek z dźwiękiem, to co odbieramy za pomocą zmysłów można powiązać z muzyką. Jest to dziedzina wychowania estetycznego, która umożliwia jednoczesny rozwój umysłowy, emocjonalny i ruchowy dziecka. Gdy powiążemy ją z zabawą ? najbardziej kreatywnym czynnikiem rozwoju ? staje się najlepszym i najbogatszym bodźcem wielostronnego oddziaływania na dziecko na każdym etapie wychowania przedszkolnego.
Występuje ona w różnych formach:
- śpiew
- metody ćwiczeń gimnastycznych
- zabawy śpiewno-ruchowe, ruchowo-rytmiczne
- muzyka relaksacyjna
- różne odgłosy dnia codziennego
- aktywne słuchanie muzyki
- metoda ruchu rozwijającego
- tworzenie muzyki, gra na instrumentach
Muzyka pełni wiele funkcji:
Uczy, ponieważ pozwala lepiej zrozumieć otaczający nas świat. Poprzez kontakt z różnymi formami działania muzycznego dziecko doskonali analizę i syntezę, dokonuje porównań zjawisk muzycznych z już mu znanyni, rozszerza słownictwo, doskonali mowę i wyobraźnię.
Bawi, gdyż dostarcza wiele radości zarówno podczas tańca jak i w innym wykorzystaniu. Rozwija, bo dziecko w toku zabaw muzycznych zaczyna rozumieć, że coś jest rytmiczne, że muzyka może by głośna i cicha, że można muzykę przedstawić ruchem. Skierowanie uwagi dziecka na dźwięk muzyczny i takie jego cechy jak: czas, trwania, wysokość, barwa, dynamika i tempo otwiera całą sferę doznań słuchowych niezbędną do rozwoju wrażliwości słuchowej.
Wychowuje, ponieważ pozwala dziecku zrozumieć świat wartości społeczno-moralnych. Stosowanie w zabawach sygnałów muzycznych zamiast słownych narzucają dziecku wykonanie określonych czynności w wyznaczonej przestrzeni, kształtują dyscyplinę, umiejętności podporządkowania się zespołowi czy to w trakcie śpiewu, tańca czy gry na instrumencie.
Wspomaga rozwój emocjonalny, gdyż dziecko dzięki muzyce może wyrazić swoje pragnienia, wyobrażenia i radości. Ponadto muzyka pozwala lepiej poznać i zrozumieć emocje wypełniające dziecko, uzewnętrznić je w sposób naturalny i swobodny.
W czasie zabaw muzyczno-ruchowych następuje rozwój mięśni, kształtowanie postawy dziec, koordynacja ruchów, poprawa pracy serca, wzmocnienie układu nerwowego, dzieci uczą się płynnego i elastycznego ruchu.
Poprzez różnorodny kontakt z muzyką zaspokajane są podstawowe potrzeby psychiczne dzieci: potrzeba ruchu, radości, osiągania sukcesów. Nawet dzieci mniej uzdolnione muzycznie mogą odnosić sukcesy, podejmować indywidualne zadania, wykazywać się inwencją twórczą.
Ponadto kontakty z muzyką rozwijają zainteresowania dzieci oraz kształtuje cechy woli i charakteru.
Podstawową, najbliższą dziecku formą działania muzycznego jest śpiew. Dziecko czuje wewnętrzną potrzebę nucenia, mruczenia czy śpiewu pełnym głosem. Zachęcajmy nasze dzieci do tych śpiewanek, ale sięgnijmy też po bardziej skomplikowane formy muzyczne.
Ciekawymi zabawami, które możemy zaproponować dzieciom w domu, na spacerze, w samochodzie, wywołującymi dużo radości i śmiechu są:
- zagadki muzyczne: rozpoznawanie odgłosów,
- zabawa w echo ? powtarzanie słów: głośno, cicho, szeptem
- zabawy wyliczankami
- recytacja rytmizowanego tekstu z wyklaskiwaniem
- naśladowanie np. jesiennej aury (szumu wiatru, szelestu liści…)
- zabawy taneczne
- akompaniowanie do piosenek z magnetofonu
- wygrywanie rytmów związanych z tekstem
- zabawy naśladowcze
- malowanie muzyki lub utworów literackich
- zapoznanie z muzyką poważną
- słuchanie muzyk i relaksacyjnej itp.
- Warto pokusić się o wykonanie instrumentów niekonwencjonalnych:
- puszki z kaszą, ryżem, piaskiem, grochem lub kamykami
- pocięty w paski woreczek foliowy (np. wiatr)
- muzyka to również przelewanie wody w wannie
Ktoś kiedyś powiedział: „Dzień bez muzyki, to dzień stracony”. Ja zgadzam się z tym w pełni.
Opracowała: M. Pieńkowska