Konspekt zabaw wg metody C. ORFFA
Cele:
- utrwalenie poznanych melodii i piosenek
- wyzwalanie u dzieci samoekspresji i inwencji twórczej
- rozwijanie koordynacji słowno-ruchowo?muzycznej
Pomoce:
kaseta magnetofonowa z nagraniem melodii i piosenek, worek, instrumenty perkusyjne, skakanka, piłka.
Przebieg zajęć:
- Dzieci śpiewają krótki tekst wg melodii podanej przez nauczycielkę, a następnie wg własnej kompozycji, nagrania np. Idzie Grześ przez wieś, worek piasku niesie, a przez dziurkę piasek ciurkiem sypie się za Grzesiem”. Część dzieci naśladuje niesienie worka, część śpiewa.
- Dzieci na instrumentach perkusyjnych akcentują mocną część taktu granej muzyki.
- Parami w siadzie rozkrocznym, dzieci na nuconą część taktu toczą do siebie piłkę.
- Dzieci maszerują w rytm muzyki po sali, na dany sygnał lub w czasie przerwy w muzyce na hasło „powitanie” ? starają się przywitać z jak największą grupą osób, np. podając rękę, dotykając się zewnętrzną stroną stóp, palcami, głowami.
- Jedno z dzieci rozpoczyna jakąś historyjkę zmyśloną lub prawdziwą, a wszyscy ilustrują ją ruchem.
- Zilustrowanie ruchu samochodu, który wyhamowuje szybkość, aż do zatrzymania się.
- Dynamiczne przedstawienie pojęć: długo ? krótko, powoli ? szybko, zwolnić ? przyśpieszyć.
- Zilustrować ruchem pojęcia: w tył, w bok, nisko, wysoko, zygzak.
- Na podstawie gestów prowadzącej nauczycielki lub wybranego dziecka unoszenie i obniżanie głosu, wzmacnianie i uciszanie, wybuchowe okrzyki różnych spółgłosek i samogłosek.
- Za pomocą dotyku i słuchu nazwać i wymienić imię dziecka, które od czasu do czasu wydaje jakieś odgłosy, dźwięki, wymawia słowa.
- Ze skakanek dzieci układają różne rysunki (figury geometryczne, esy-floresy, itp.), a następnie każde z nich odtwarza swój rysunek ruchem całego ciała lub jego częścią: nogą, ręką, głową itp.
- Zaśpiewać lub zagrać proste frazy muzyczne i zilustrować je ruchem.
- Swobodny taniec indywidualny w rytmie muzyki, taniec parami.
Opracowała: mgr Anna Frank