Bezpieczeństwo przede wszystkim
Głównym, nie podlegającym dyskusji zadaniem dorosłych jest zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa. Dzieci mają bowiem małe doświadczenie życiowe, niewielki zasób wypróbowanych technik radzenia sobie z różnymi problemami, niejednokrotnie są nieświadome zagrożeń swojego zdrowia czy też życia. Dlatego już od najmłodszych lat uczymy dzieci bezpiecznych zachowań w różnych sytuacjach życiowych.
Przedszkole już od pierwszych chwil pobytu dziecka w placówce wyposaża je w niezbędną wiedzę, w nawyki unikania, zapobiegania i pokonywania niebezpieczeństw.
Najlepszymi sprzymierzeńcami w osiągnięciu zamierzonego celu są przede wszystkim zasady i normy wpajane dzieciom każdego dnia i konsekwentnie przestrzegane zarówno przez pracowników przedszkola jak i poszczególnych członków rodzin dzieci.
Edukacja w zakresie bezpieczeństwa powinna być procesem ciągłym, systematycznym i kompleksowym. Kształtować postawy i nawyki z zachowaniem określonych proporcji wiedzy i działania.
Działania profilaktyczne przedszkola to:
- Przybliżenie dzieciom zagrożeń na które może być narażone.
- Nauka odpowiedzialności za swoje czyny.
- Nauka radzenia sobie w różnych sytuacjach.
- Nauka podejmowania właściwych decyzji.
Mówić o bezpieczeństwie to nie znaczy straszyć. Pozostawiając dziecku możliwie dużo swobody, powinniśmy jak najwcześniej uświadamiać mu różne zagrożenia, które mogą wystąpić w jego najbliższym otoczeniu. Wdrażając go do przestrzegania zakazów i nakazów, jednocześnie przyzwyczajamy do ?pewnych? ograniczeń jego wolności. Wolności, która jest ? nieograniczona? może przerodzić się w niebezpieczną dla dzieci samowolę.
Wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie dbałości o własne bezpieczeństwo koncentruje się wokół następujących treści:
- Bezpieczne poruszanie się na drogach różnego typu.
- Bezpieczeństwo podczas zabaw.
- Groźne przedmioty i urządzenia.
- Zagrożenia ze strony zwierząt.
- Niebezpieczne rośliny.
- Zagrożenia ze strony dorosłych.
- Niebezpieczeństwo kradzieży, konieczność pilnowania swoich rzeczy i chronienia domowego dobytku.
Nauczyciel w czasie zajęć wychowawczo-dydaktycznych powinien poprzez stosowanie różnych metod i form pracy stwarzać dzieciom okazję do utrwalania treści związanych z bezpieczeństwem zarówno na terenie przedszkola jak i poza nim. Dzięki pogadankom, pokazom, scenkom sytuacyjnym czy też przykładom z życia ma możliwość uświadomienia dzieciom grożących im niebezpieczeństw, zapoznania ich ze sposobami unikania zagrożeń, a przede wszystkim z umiejętnością radzenia sobie w niebezpiecznych sytuacjach. Właściwa ich realizacja powinna umożliwić wytworzenie się określonych kompetencji u dzieci, ułatwiając im funkcjonowanie w życiu oraz dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo nie tylko swoje ale też innych.
Wiadomości i umiejętności jakie powinien posiąść przedszkolak:
- orientować się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach w miejscowości, w której mieszka;
- rozumieć zagrożenia płynące ze świata roślin i zwierząt;
- mieć rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie;
- mieć ograniczone zaufanie do dorosłych, szczególnie obcych;
- umieć opowiedzieć dorosłym, którzy się nim zajmują, o każdym zagrożeniu, które go spotkało;
- pilnować swoich rzeczy i nie narażać ich na zgubienie i kradzież;
- znać swoje obowiązki domowe, zwłaszcza w zakresie dbałości o dobytek, bez narażania domu na kradzież i zniszczenia.
Pamiętajmy, że wszelkie działania w przedszkolu mają służyć jednemu celowi ? zapewnieniu i poprawieniu bezpieczeństwa dziecka. Dzieci wyposażone w wiedzę na temat bezpieczeństwa i zdrowia będą potrafiły przewidywać i unikać zagrożeń, jakie niesie codzienne życie.
Opracowała M. Pieńkowska