Mamo, Tato pobaw się ze mną
Czy pamiętasz te zabawy?
CIUCIUBABKA
Ciuciubabka ? na beczce.
Dzieci ? a co w tej beczce?
Ciuciubabka ? kwas
Dzieci ? gońcie babciu nas!
KOMÓRKI DO WYNAJĘCIA
Dziecko jej pozbawione chodzi od jednego do drugiego i pyta:
? czy jest komórka do wynajęcia?
Zapytany odpowiada:
? nie, tu nie ma.
Pytający: ? a gdzie jest?
Zapytany ? tam dalej.
ZBIEGŁA OWIECZKA
KOLOROWE PARASOLKI
Na polanie, łące, trawniku rozkładamy trzy lub cztery rozłożone kolorowe parasolki. Umieszczamy je w odległości co najmniej jednego metra obok siebie. Czasze parasolek odwrócone są w stronę uczestników zabawy. Na początku dzieci odwrócone są do nich plecami i stoją w znacznej od nich odległości. Zamykają oczy. Nauczycielka dotykiem sygnalizuje, które dzieci mają się schować do kolorowych domków ? parasolek. Wybrane dzieci chowają się pod parasolki, tak aby nie było ich widać. Na sygnał dzieci otwierają oczy, odwracają się i zgadują, które dzieci, i za jaką parasolka się ukryły. Aby ułatwić rozpoznanie, schowane dzieci mówią:
- jestem za parasolem czerwonym,
- jestem za parasolem fioletowo-białym,
- jestem za szarym w kropki,
- itd.
Dzieci odgadują, a w razie trudności, schowane dzieci jeszcze raz powtarzają, gdzie się schowały.
ŚLIMAKI DO DOMU
Inną odmiana tej zabawy, jest gra polegająca na chowaniu się dzieci pod np. plastikowymi miskami, koszami itp. przebieg zabawy jest podobny jak poprzednio. Odgadujące dzieci poznają swoich kolegów po fragmentach wystającej odzieży czy butach. Jeżeli maja problemy, dzieci ukryte mówią, po ustaleniu punktu odniesienia:
- jestem w pierwszej skorupie,
- jestem w trzeciej skorupie, itd.
LISTY POR ROKU
Zabawę przeprowadzamy w ogrodzie. Można ją przeprowadzić tylko raz. Nauczycielka przed wyjściem do ogrodu mówi dzieciom, że otrzymała list od Pani Jesieni, Wiosny, Zimy lub Lata (w zależności od pory roku). Przekazała, że w ogrodzie umieściła np. pięć listów do dzieci, w których przypomina im o ważnych sprawach. Po wyjściu do ogródka dzieci szukają kopert z listami, które poprzednio nauczycielka umieściła w różnych odpowiednich miejscach. Przed rozpoczęciem poszukiwań, dzieci wiedzą o tym, że mają przynieść znaleziony list do nauczycielki. Potem dzieci otwierają je. Listy są rysunkowe, bo pory roku wiedza, że przedszkolaki nie potrafią jeszcze czytać. Jeżeli zabawa prowadzona jest jesienią ? obrazki w kopertach są z nią związane. Nauczycielka pyta ? ?o czym Pani Jesień przypomina w tym liście?? Rysunek w pierwszej kopercie przedstawia np. karmnik dla ptaków. Dzieci z pewnością będą wiedziały, że chodzi o przygotowanie karmników i zbieranie karmy. W następnej kopercie ? ciepłą czapkę i szalik. W jeszcze innej Jesień będzie przypominała o robieniu zapasów na zimę. Udzielaniu odpowiedzi powinny towarzyszyć dłuższe wypowiedzi. Tematyka listów może być różnorodna. Obrazki mogą być symboliczne, ale powinny być sugestywne i czytelne. W innych odmianach zabawy dla sześciolatków koperty mogą zawierać wyrazy, sylaby lub proste teksty.
Opracowała:
Alicja Ulko