Zabawy twórcze
Zabawy twórcze – to zabawy rozwijające naturalną kreatywność dziecka.
Przykłady:
- „Co mam na myśli”?
Dzieci dobierają się dwójkami i losują pojęcia przeciwstawne, np. bogaty – biedny, wysoki – niski, słodki – kwaśny, wolny – szybki. Każda z par ma zaprezentować wylosowane pojęcie. Zadaniem pozostałych uczestników jest odgadnięcie, o jakie pojęcie chodziło. - „Magiczne kreski”
Z podanych figur stanowiących początek rysunku dziecko wykonuje dowolny rysunek. Nauczyciel proponuje by dziecko przyjrzało się kresce i narysowało jak najwięcej rzeczy, które z nią się kojarzą. - „Niewidzialne przedmioty”
Udajemy, że dajemy dziecku np. piłkę i jego zadaniem jest pokazanie, w jaki sposób bawi się tą niewidzialną piłką. Musi udawać, że ją kozłuje, rzuca do innej osoby, itp. Innymi niewidzialnymi przedmiotami mogą być: „hoola-hop”, „skakanka”. - „Szukamy skarbu”
– Zabawa ćwiczy spostrzegawczość, uwagę, zaradność, samodzielność w zdobywaniu orientacji w terenie, wyrabia pozytywne emocje i dyscyplinę.
– Dzieci szukają ukrytego skarbu, który ukryła grupka dzieci. Szukają go przy pomocy znaków, listów, rebusów jakie zostawiły dzieci, które ukryły skarb. Skarb musi być dla dzieci ważny i cenny, ponieważ to motywuje dzieci do poszukiwania go.
Bibliografia:
J. Zborowski – „Rozwijanie twórczej aktywności dzieci”. Warszawa 1996r.
B. Stankiewicz – „Zabawy twórcze i widowiska lalkowe w wychowaniu przedszkolnym”. W-wa, WSP 1989r.
Opracowała: Małgorzata Klimek