Opracowania

Zabawy twórcze

Zabawy twórcze ? to zabawy rozwijające naturalną kreatywność dziecka.

Przykłady:

  • ?Co mam na myśli??
    Dzieci dobierają się dwójkami i losują pojęcia przeciwstawne, np. bogaty ? biedny, wysoki ? niski, słodki ? kwaśny, wolny ? szybki. Każda z par ma zaprezentować wylosowane pojęcie. Zadaniem pozostałych uczestników jest odgadnięcie, o jakie pojęcie chodziło.
  • ?Magiczne kreski?
    Z podanych figur stanowiących początek rysunku dziecko wykonuje dowolny rysunek. Nauczyciel proponuje by dziecko przyjrzało się kresce i narysowało jak najwięcej rzeczy, które z nią się kojarzą.
  • ?Niewidzialne przedmioty”
    Udajemy, że dajemy dziecku np. piłkę i jego zadaniem jest pokazanie, w jaki sposób bawi się tą niewidzialną piłką. Musi udawać, że ją kozłuje, rzuca do innej osoby, itp. Innymi niewidzialnymi przedmiotami mogą być: ?hoola-hop?, ?skakanka?.
  • ?Szukamy skarbu?

–   Zabawa ćwiczy spostrzegawczość, uwagę, zaradność, samodzielność w zdobywaniu orientacji w terenie, wyrabia pozytywne emocje  i dyscyplinę.
–   Dzieci szukają ukrytego skarbu, który ukryła grupka dzieci. Szukają go przy pomocy znaków, listów, rebusów jakie zostawiły dzieci, które ukryły skarb. Skarb musi być dla dzieci ważny i cenny, ponieważ to motywuje dzieci do poszukiwania go.

Bibliografia:

J. Zborowski ? ?Rozwijanie twórczej aktywności dzieci?.    Warszawa 1996r.
B. Stankiewicz ? ?Zabawy twórcze i widowiska lalkowe w wychowaniu przedszkolnym?. W-wa, WSP 1989r.

Opracowała: Małgorzata  Klimek

Skip to content