Zabawy twórcze
Zabawy twórcze ? to zabawy rozwijające naturalną kreatywność dziecka.
Przykłady:
- ?Co mam na myśli??
Dzieci dobierają się dwójkami i losują pojęcia przeciwstawne, np. bogaty ? biedny, wysoki ? niski, słodki ? kwaśny, wolny ? szybki. Każda z par ma zaprezentować wylosowane pojęcie. Zadaniem pozostałych uczestników jest odgadnięcie, o jakie pojęcie chodziło. - ?Magiczne kreski?
Z podanych figur stanowiących początek rysunku dziecko wykonuje dowolny rysunek. Nauczyciel proponuje by dziecko przyjrzało się kresce i narysowało jak najwięcej rzeczy, które z nią się kojarzą. - ?Niewidzialne przedmioty”
Udajemy, że dajemy dziecku np. piłkę i jego zadaniem jest pokazanie, w jaki sposób bawi się tą niewidzialną piłką. Musi udawać, że ją kozłuje, rzuca do innej osoby, itp. Innymi niewidzialnymi przedmiotami mogą być: ?hoola-hop?, ?skakanka?. - ?Szukamy skarbu?
– Zabawa ćwiczy spostrzegawczość, uwagę, zaradność, samodzielność w zdobywaniu orientacji w terenie, wyrabia pozytywne emocje i dyscyplinę.
– Dzieci szukają ukrytego skarbu, który ukryła grupka dzieci. Szukają go przy pomocy znaków, listów, rebusów jakie zostawiły dzieci, które ukryły skarb. Skarb musi być dla dzieci ważny i cenny, ponieważ to motywuje dzieci do poszukiwania go.
Bibliografia:
J. Zborowski ? ?Rozwijanie twórczej aktywności dzieci?. Warszawa 1996r.
B. Stankiewicz ? ?Zabawy twórcze i widowiska lalkowe w wychowaniu przedszkolnym?. W-wa, WSP 1989r.
Opracowała: Małgorzata Klimek