Scenariusz zajęcia w grupie dzieci 6-letnich ? aktywne słuchanie muzyki wg Batii Strauss
?Pizzicato? z baletu ?Sylwia czyli nimfa Diany? Leo Delibesa
Cele ogólne:
- Kształtowanie wrażliwości oraz ekspresji muzycznej.
- Rozbudzanie zainteresowania grą na instrumentach.
- Aktywne uczestniczenie w utworze.
Cele szczegółowe:
- Wyrabianie wrażliwości muzycznej poprzez uczestniczenie w zabawach opartych na muzyce klasycznej.
- Uwrażliwienie na tempo i dynamikę utworu podczas zabawy ruchowej, gry na instrumencie.
- Poznanie sposobów wykorzystania instrumentów muzycznych ? improwizacje na wykonanym przez siebie instrumencie.
- Rozwijanie zdolności manualnych podczas tworzenia instrumentu strunowego.
Metoda:
- czynna,
- słowna
Forma:
- grupowa,
- indywidualna
Pomoce i materiały:
- Nagranie ?Pizzicato? z baletu ?Sylwia czyli nimfa Diany? L. Delibesa na CD,
- Plastikowy kubek,
- Mieszadełko,
- Gumka recepturka,
- Taśma malarska,
- Papier kolorowy samoprzylepny,
- Wstążki bibuły,
- Nożyczki.
Przebieg
I.
1. Poznanie nowego rekwizytu (kubek z mieszadełkiem), dowolne granie.
2. Szukanie ładnych dźwięków, pokazywanie przez dzieci.
II.
3. Zabawy rytmiczne:
a) Dzieci wchodzą w rytm proponowany przez nauczyciela ? ze zmianami.
b) ?Echo? ? nauczyciel wystukuje rytm ? dzieci powtarzają.
c) Dzielimy dzieci na dwa zespoły, rękoma pokazujemy, który zespół gra zaciskając dłoń.
4. Uczestniczenie w utworze ?Pizzicato? grając na kubku: stuku, puku, ??. NIC, NIC.
5. Zabawa ruchowa w duszki do utworu:
A – Wędrujemy, wędrujemy i hu ha.
A1 – wędrujemy, wędrujemy i już straszyć nie będziemy.
A2 – wędrujemy, wędrujemy i już straszyć (nie będziemy) razy 3.
A3 – wędrujemy, wędrujemy i już straszyć (nie będziemy) razy 3 nie.
B – Improwizacja ruchowa.
6. Wykonanie instrumentu strunowego z plastikowego kubka i gumki recepturki. Ozdobienie papierem kolorowym samoprzylepnym, dołączenie warkocza z bibuły.
III.
7. Wytłumaczenie określenia ?pizzicato? ? technika wydobywania dźwięków na instrumentach smyczkowych poprzez szarpnięcie struny palcem.
8. Gra na własnym instrumencie do utworu L. Delibesa. Wstęp – budzenie się duszków – ziewanie, przeciąganie się.
Część A – Pizzicato gumkami (podkreśla skoczny charakter utworu) – dzieci szarpią gumki na 2 i 3 ćwierćnucie w takcie.
Część B – Taniec kubeczków (podkreśla płynny charakter tej części) – dzieci poruszają kubeczkami wprowadzając w ruch paseczki bibuł.
9. Zakończenie zajęcia, podziękowanie za pracę.
15 listopada 2012
Dorota Kmiecik