Konspekt zajęć w grupie 6-latków
Temat: ?Jesień i jej skarby? ? działania twórcze.
Cele:
Ogólny:
- kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
Szczegółowe:
- wyrabianie wrażliwości i pamięci słuchowej oraz słuchu fonematycznego;
- doskonalenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej;
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej;
- rozumienie informacji zapisanych w formie uproszczonych rysunków i symboli;
- podejmowanie prób kodowania wybranych treści za pomocą tworzonych znaków.
Metody:
- słowna: rozmowa, opowieść ruchowa, zagadki;
- czynna: zadań stawianych dziecku przez nauczyciela;
- oglądowa
Formy:
- zbiorowa;
- indywidualna.
Środki wspomagające działanie:
- Tekst opowieści ruchowej ?Wędrujemy po lesie?,
- obrazek przedstawiający las,
- zagadki,
- podpisy do zagadek,
- wizytówki z imionami,
- kolorowanki z kodem,
- obrazki do ćwiczeń graficznych.
Przebieg zajęcia:
- Opowieść ruchowa z ćwiczeniami artykulacyjnymi ?Wędrujemy po lesie?. Dzieci ilustrują ruchem opowiadanie nauczyciela, powtarzają słowa dźwiękonaśladowcze:
?Pięknego jesiennego dnia przedszkolaki razem ze swoją panią wybrały się na wycieczkę do lasu. Liście pod ich stopami szeleściły na przemian cicho i głośno (szur, szur, szur). Drzewa szumiały na wietrze (szuuuuuu, szuuuuuu, szuuuuuu) i chwiały się w różne strony ich konary. Kolorowe liście odrywały się od gałęzi i tańczyły poruszane podmuchami wiatru. Dzieci podały sobie ręce i podskakiwały pomiędzy listkami, śmiejąc się wesoło (ha, ha, ha, hi, hi, hi). Nagle wiatr powiał mocniej i strącił na głowy przedszkolaków orzechy z leszczyny i sosnowe szyszki. Było to dość bolesne. Dzieci głośno krzyczały (aj, aj, ujajaj!) i chowały głowy, zakrywając je rękami. Szyszki turlały się po trawie, a potem zastygły bez ruchu w miękkim mchu. W oddali słychać było dziwne stukanie (stuk-puk, stuk-puk) ? to dzięcioł wystukiwał swym dziobem leśne piosenki (odtwarzanie rytmów zaproponowanych przez nauczyciela). Na jarzębinie dzieci zobaczyły kukułkę. Wspinały się na palce, aby jej się dokładnie przyjrzeć. Ptak poruszał delikatnie skrzydełkami i głośno albo cicho kukał (kuku, kuku, kuku). Później, wysoko unosząc kolana, dzieci chodziły po miękkim mchu i zbierały kolorowe liście, które przyniosły do przedszkola jako pamiątkę z wycieczki.?
- Rozwiązywanie zagadek związanych z tematyką lasu. Rozwiązanie zagadki stanowi element obrazka ? dzieci odgadują zagadkę oznaczoną kolejną liczbą i odszukują ją na obrazku, odsłaniając element oznaczony taką samą liczbą. Jest to sprawdzenie poprawności odgadniętej zagadki.
- Próba opisania obrazka na podstawie odsłoniętych fragmentów ? odwoływanie się do doświadczeń dzieci (co może jeszcze być na obrazku?)
- Układanie rymów do podanych słów: np. jeż – zwierz, brzoza – koza, trawa ? zabawa, jarzębina ? dziewczyna, rzeczka ? wstążeczka, itp.
- Zabawa graficzna ?Co to za kształt?? Dzieci losują obrazki i nie pokazują ich innym. Następnie rysują zapamiętany kształt w powietrzu, a pozostałe dzieci odgadują, co on przedstawia, np. grzybek, choinka, chmura, słońce, listek, itp.
- Kolorowanie obrazka jesiennego zgodnie z kodem.
- Podpisanie pokolorowanego obrazka poprzez odszukanie swojego imienia i przyklejenie go w określonym przez nauczyciela miejscu na kartce papieru.