Opracowania

Jak rozwijać kreatywność dziecka?

Każdy rodzic chce, by jego dziecko było zdrowe, mądre i ? kreatywne. Co to znaczy? Jak rodzice mogą pomóc dzieciom odkryć swoją kreatywność, a następnie ją rozwijać?

Kreatywne dziecko potrafi stworzyć nowe idee, czyli umie zrobić coś po swojemu, nawet bez wskazania sposobu. Umie samo coś zorganizować, rozwiązać problem, wymyślić zabawę, lepiej dogadywać się z innymi osobami. Umie wykorzystać posiadaną wiedzę. Taki malec wie też, że do celu może dojść różnymi drogami. To umiejętność, która przydaje się nie tylko w dzieciństwie, ale praktycznie w całym życiu.

W domu kreatywnego dziecka powinno być jak najmniej tradycyjnych zabawek. Pokazujmy, że bawić się możemy wszystkim. Garnek można wykorzystać jako hełm, a prześcieradło jako sukienkę. Wymyślanie nowych zastosowań przedmiotów to doskonały rozwój wyobraźni dla dziecka. W ten sposób pokazujemy dziecku jak myśleć twórczo i niestandardowo.

Ważne jest, by nagradzać spontaniczność dziecka. Namawiać do rysowania, malowania, śpiewania- niestandardowego, np. rysowania innymi kolorami niż zwykle,  dorysowywania swoich elementów do kolorowanki itp. Warto wybrać takie materiały, które zachęcą dzieci do dorysowywania wymyślonych przez siebie elementów i nie podsuwać dziecku gotowych rozwiązań, lecz zachęcić je do tworzenia wymyślania i rozwoju wyobraźni.

Ważne jest również proponowanie dziecku nowych zabaw i rozwiązań. Zapytajmy, co trzeba zrobić, by pojawił się w pokoju np. zając. Jedno dziecko zacznie kicać, inny zrobi uszy z palców? To pokazuje, że nie ma jednej odpowiedzi, że są różne rozwiązania, bo są różni ludzie.

Twórcze mogą być także zajęcia, które z pozoru wydają nam się? mało kreatywne, na przykład? nudzenie się. Jak potwierdzają badania, najbardziej pomysłowe oraz kreatywne są dzieci, którym pozwala się czasem na nic nierobienie. Artyści i projektanci często zanim rozpoczną proces twórczy, najpierw wyłączają się z rzeczywistości. Tak samo dziecko, musi najpierw poczuć nudę, by odkryć w sobie nowe zasoby twórczości. Myślisz, że twój synek leżąc na kanapie patrzy bezmyślnie w sufit? Nie! On wyobraża sobie, czym jest plama na suficie lub jaki inny kolor mogłaby mieć lampa.

Myślenie twórcze to myślenie poza stereotypami. Niczym nie skażona wyobraźnia dziecka, w sposób twórczy interpretuje obrazy i kształty, które otaczają dziecko. Dlatego dziecko potrafi dostrzec znacznie więcej niż osoba dorosła. Patrząc na plamę na suficie widzi w niej anioła lub motyla. Chcąc wykształcić w dziecku myślenie twórcze pozostawmy mu swobodę interpretacji.

Dziecko kreatywne mniej choruje, bo myśli pozytywnie (co wpływa na jego samopoczucie i organizm), nie boi się wyzwań, wierzy we własne możliwości, a jego ciało nie kumuluje stresu. Dzieci kreatywne lepiej się uczą, ponieważ potrafią znaleźć odpowiednią dla siebie metodę nauki. A więc- warto rozwijać ich potencjał!

Sposoby na rozwijanie twórczego myślenia w domu

Możemy również z powodzeniem pomagać dziecku w nabywaniu twórczych kompetencji w domu –  Wystarczy wspólnie organizować sobie czas  zabawami, które nie tylko wspomogą twórcze myślenie, ale przełożą się również na szkolne wyniki. Przykładowo możemy razem z dzieckiem wykonywać zadania domowe np. wyszukując odpowiedniki brył matematycznych w świecie realnym lub pobudzać wyobraźnię dziecka prosząc je o dokończenie historyjki, rozwiązanie zagadki, quizu. Z pomocą przyjdą również dostępne przez Internet gry edukacyjne i logiczne, które dzieci bardzo lubią  Dzięki temu w miły i przyjemny sposób połączymy edukację z zabawą.

Ćwiczenie 1 – co by było gdyby?

Ułóż listę pytań i zastanów się, co bo było gdyby:

  • drzewa rosły do góry nogami
  • nie było komputerów
  • żarówki świeciły na czarno

Ćwiczenie ma na celu rozwinięcie abstrakcyjnego poziomu myślenia (przydatne np. podczas nauki fizyki).

Ćwiczenie 2 – nowe potrawy

Zastanów się nad nietypowymi połączeniami potraw, np. lody z czosnkiem, krem czekoladowy z musztardą?

Ćwiczenie 3 – co można zrobić z…

Polega na wymyśleniu jak największej liczby zastosowań dla przedmiotów, np.: gazety, szklanki, mydelniczki, śrubokręta?

Ćwiczenie 4 – co zrobić z?

Wybierz się na spacer do parku lub lasu. Pozbieraj kasztany, liście, żołędzie, kwiaty, gałęzie itd. Zastanów się, jak możesz je wykorzystać, jaką ułożyć kompozycję?

Jak wspierać kreatywność?

  • rozwijaj zainteresowania dzieci w atmosferze zabawy,
  • poszerzaj ich horyzonty w sposób atrakcyjny dla dzieci,
  • dawaj im różnorodne zadania do realizacji (najlepiej w formie zabawy),
  • kiedy kupujesz zabawki, postaraj się wybierać te rozwijające wyobraźnię (wymagające chwili  zastanowienia, o różnych możliwościach zastosowania itp.),
  • daj dzieciom dużą swobodę podczas zabawy,
  • zachęcaj dzieci do wyrażania odmiennego zdania,
  • stawiaj pytania i zachęcaj do stawiania pytań,
  • nie ?zabijaj? pomysłów, nie oceniaj pomysłów, pozwól aby dziecko samo z czasem przekonało się o ich trafności, oryginalności, skuteczności itp.,
  • zachęcaj do tworzenia nowych pomysłów i wdrażania ich,
  • nagradzaj kreatywność i podejmowanie ryzyka,
  • poddaj dziecku pomysł założenia Księgi Pomysłów,
  • nie ?myśl? za dziecko,
  • bądź przykładem dla swojego dziecka.

Zebrała: Małgorzata Klimek