Scenariusze

Konspekt zajęć 3-latki „Mam prawo…”

Temat: Mam prawo?

Cele:

  • Dowiadywanie się o swoich prawach do wyboru zabawy i uczestniczenia w niej.
  • Przestrzeganie umów, praw dotyczących korzystania ze wspólnych zabawek.
  • Rozróżnianie pojęcia ?to moje – to nie moje?.
  • Rozwijanie umiejętności pracy w grupie i wypełniania poleceń nauczycielki.
  • Rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej.

Metody:

  • podające ? objaśnienie, instrukcja, pokaz,
  • praktyczne ? zadań otwartych, zadań zamkniętych,
  • poszukujące ? samodzielnych doświadczeń,
  • metoda ekspresyjna.

Formy:

  • zbiorowa,
  • indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • ?Księga Praw Dzieci?,
  • obrazki,
  • papierowy pociąg (z ilością wagonów większą od ilości dzieci),
  • pędzle,
  • klej,
  • papierowe kółeczka do wagoników,
  • płyta CD z piosenką ?Jedzie pociąg?.

Przebieg zajęć:

Nauczycielka mówi:

Ktoś zostawił w naszej sali kolorową torebkę z bardzo ważną księgą, czy poszukamy jej razem?

Prezentacja książki i omówienie pierwszego obrazka (bawiące się dzieci).

Zabawa: ?tak lub nie?– nauczycielka zadaje dzieciom pytania a one odpowiadają TAK lub NIE. Pokazuje obrazki z niewłaściwym zachowaniem w trakcie zabawy, omawia z dziećmi co widzą, dlaczego nie można się tak zachowywać, jak należy się zachowywać w danych sytuacjach, następnie pokazuje obrazek z prawidłowym zachowaniem.

 

Czy każdy może bawić się z kim chce?
Czy każdy może rysować, malować i lepić jak chce?
Czy można sobie przeszkadzać?
Czy można zabierać sobie zabawki?
Czy można rysować po czyimś obrazku?
Czy można  bić i popychać?
Jeżeli dziecko przynosi zabawkę z domu to czy można ją zabierać?

Nauczycielka mówi:

W naszej torebce jest jeszcze jedna niespodzianka, (wyciąga z torebki papierowy pociąg). Teraz pobawimy się tymi wagonikami.

Zabawa ruchowa ?Jedzie pociąg? z wagonikami.

Nasza lokomotywa jest smutna, jak myślicie dlaczego?
Co możemy zrobić żeby była wesoła?

Nauczycielka wyjaśnia co to jest i co trzeba z tym zrobić:

To jest pociąg prawdziwej przyjaźni, lokomotywa jest już kolorowa ale nie ma buzi ciekawe jaką będzie miała minkę kiedy dzieci skończą swoją pracę. Trzeba przykleić do wagonów kolorowe kółka. Najważniejsze jednak jest to w jaki sposób to zrobicie, każdy wybierze sobie wagonik, przyklei takie kółka jakie zechce i przy pracy nikogo nie pobrudzi klejem, nie będzie mazać po cudzym wagoniku, i nie będzie mówił że ktoś inny ma brzydki wagonik. Tak żeby lokomotywa uśmiechała się do dzieci a nie była smutna bo są niegrzeczne.

Narysowanie miny lokomotywie i zabawa ruchowa z uśmiechniętą lokomotywą i kolorowymi wagonikami ?Jedzie pociąg?.

Nasza lokomotywa i wagoniki z powrotem dojechały do Księgi Praw Dziecka, dziś dowiedzieliśmy się że mamy prawo do zabawy, a jutro zobaczymy co jest na kolejnej stronie.

Zawieszenie wszystkich wagoników w sali w taki sposób aby powstał wielki pociąg.

Anna Mateuszak