Scenariusz zajęcia w grupie dzieci 3-letnich - wizyta w Grzecznościowie

Temat: Wizyta w Grzecznościowie

Cele:

Dziecko:

  • zna i używa zwrotów grzecznościowych właściwych do sytuacji w życiu codziennym,
  • rozwiązuje zagadki słowne, obrazkowe,
  • Uczy się unikania konfliktów.
  • Stosuje się do przyjętych zasad i norm zachowania
  • wypowiada się na temat obrazka
  • reaguje na sygnał słowny poprawnie wykonując polecenia,
  • werbalizuje własne emocje, rozładowuje je w sposób społecznie akceptowany,
  • przełamuje nieśmiałość, rozwija wyobraźnię, ekspresję ruchową

Pomoce

bilety, kolorowe słoneczka,obrazki mówiące o dobrym zachowaniu, papierowe rybki, niebieski materiał, pudełka oznaczające stacje kolejowe, czerwona szafa oznaczająca granicę państwa, ordery

Przebieg ogólny

Dzieci podróżują pociągiem do krainy Grzecznościowo. Aby tam dojechać muszą prawidłowo rozwiązać różne zadania dotyczące właściwego zachowania. Po każdym dobrze rozwiązanym zadaniu dzieci otrzymują naklejki słoneczka

Przebieg szczegółowy

1. Dzisiaj wyruszamy w daleką podróż, do krainy Grzecznościowo. Jak sama nazwa mówi mieszkają tam same grzeczne dzieci i bardzo niechętnie wpuszczają obcych. Aby tam dojechać należy rozwiązać kilka zadań,które pokażą, że znacie zasady dobrego zachowania. Czy chcecie wyruszyć w drogę? Rozdaję dzieciom bilety - jedziemy do stacji „Trzy czarodziejskie słowa”

Słuchanie wiersza S. Karaszewskiego „Magiczne słowa trzy” z wykorzystaniem pacynki szpaka

Na podwórku siedzi szpak i do chłopca mówi tak:
„Są magiczne słowa trzy, słowa te wnet poznasz ty.
Każde ma niezwykły dar, każde kryje w sobie czar.
Ten kto ma oliwę w głowie, niechaj słowa te wypowie,
Oto słowo pierwsze: „proszę”, sprzedam ci je za dwa grosze.
Drugie słowo to „przepraszam”, żal i skruchę nim ogłaszasz.
Trzecie słowo to „dziękuję”, którym wdzięczność okazujesz.
Gdy wypowiesz słowa trzy, każde się otworzą drzwi
I na twarzach wszystkich ludzi życzliwości uśmiech wzbudzisz.
Słowa trzy – to tak niewiele, byś był wszystkich przyjacielem.
Dar grzeczności, uprzejmości w twoim sercu niech zagości!
Po to słowa te ci dałem, aby szczęście ci sprzyjało.
Gdy cię prześladuje pech, użyj magii słów tych trzech!”
Mówił tak czarodziej szpak i odleciał. Mądry ptak.
Może tu powróci znów uczyć nas magicznych słów?

- rozmowa na temat „czarodziejskich” słów


b) zastosowanie odpowiedniego słowa

Wietrzyk porwał mój kapelusz biegnę za nim, już go chwytam
ale wietrzyk porwał znowu a kapelusz dalej zmyka...
Pobiegł Tomek co sił w nogach z wiatrem wcale nie był w zmowie,
Zręcznie złapał mój kapelusz, już go niesie. Co mu powiem? Dziękuję

Bartek w biegu trącił Gosię bo chciał bardzo złapać Krzysia.
Gosia była obrażona na Bartka i na Krzysia.
Bartek jednak się zatrzymał – Nie płacz Gosi, wina nasza,
Ja za Krzysia i za siebie bardzo, bardzo cię... przepraszam

Obiad dziś jest bardzo smaczny bo jem ulubiony groszek
Mam ochotę zjeść go więcej więc do mamy mówię... proszę

Ser kupuję, świeże bułki
proszę panią ekspedientkę o dwie śmietankowe rurki,
pani cienki papier bierze, pyszne rurki już pakuje,
pięknie pachną tak jak lubię pani mówię więc .... Dziękuję

skacze Anka na kanapie i na brata właśnie spada
brat się krzywi, prawie płacze - co powiedzieć jej wypada?...).

Za właściwe dopowiedzenie słów dzieci otrzymują żółte słoneczka i mogą jechać dalej – do stacji żółtej

2. W każdym miejscu obowiązują specjalne umowy: w lesie podglądamy przyrodę, podczas jazdy autokarem siedzimy na swoich fotelach, na placu zabaw korzystamy ze wszystkich urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem. Także w naszym przedszkolu obowiązują takie zasady postępowania; są one po to, by każdy czuł się w nim dobrze i z radością chciał tu codziennie przychodzić.

Zabawimy się w „wyławianie z morza reguł” zasad panujących w grupie przedszkolnej. Tak jak morze jest szerokie i głębokie, tak na świecie istnieje wiele zasad dobrego wychowania i zachowania się w rozmaitych miejscach. Spróbujemy „wyłowić” te zasady, które obowiązują w naszym przedszkolu. Na niebieskiej płachcie materiału (albo na szarym papierze) ułożone są rybki do każdej z rybek przyczepiony jest obrazek z zasadą, np.:

- Jestem koleżeński, dzielę się zabawkami.
- Gdy chcę coś powiedzieć, podnoszę rękę do góry.
- Gdy jedna osoba mówi, to reszta słucha i nadstawia ucha.
- Zanim wyjdę do łazienki, mówię o tym Pani.
- Po skończonej zabawie odkładam zabawki na swoje miejsce. Dzielę się zabawkami z innymi Nie biję swoich kolegów

Dzieci wypowiadają się na temat obrazków. Po wyłowieniu wszystkich obrazków przypominam im, że te zasady przestrzegamy i w naszej grupie, i że zawarte są w wiszącym na ścianie kodeksie przedszkolak.

Po wykonaniu tej części dzieci otrzymują prawo do dalszej jazdy (słoneczko). Pociąg dojeżdża do stacji „Dobre słowo”. 

3. Dzieci dobierają się parami. Gdy gra muzyka chodzą grzecznie trzymając się za rękę. Gdy muzyka milknie 3-4 pary głośno mówią sobie „coś miłego”. Powtarzamy tyle razy, żeby wszystkie pary mogły się wypowiedzieć.

To było ostatnie zadanie. Pociąg pomału dojeżdża do Grzecznościowa, przekraczamy granicę (przechodzimy pod czerwoną szarfą). Następnie pan kontroler sprawdza, czy wszystkie dzieci mają 3 żółte słoneczka. Kto je posiada otrzymuje order z napisem „Grzeczny przedszkolak” i prawo do dowolnie wybranej zabawy.