Scenariusz zajęcia diagnozującego w grupie dzieci 5 letnich

Październik 2013.

Czy potrafię? – diagnoza umiejętności dzieci.

Cele:

  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozwijanie słuchu fonetycznego,
  • kształtowanie umiejętności jakościowo – ilościowych,
  • analiza i synteza słuchowa wyrazów,
  • rozwijanie spostrzegania wzrokowego,
  • rozwijanie dyspozycji psychofizycznych niezbędnych do nabycia umiejętności pisania.

Środki dydaktyczne:

- wizytówki z imionami, litery, wyrazy, duży obrazek Jesień, kartki z postacią Plastusia, wycięte buty i guziki dla Plastusia, kartki z labiryntem, lalka, auto, piłka, miś, kredki, ołówki, klej, korki, guziki, małe podkładki, kolorowe krążki, tamburyn.

Przebieg zajęcia:

1. Powitanie – marsz w kole, dzieci rytmizują tekst za pomocą sylab:

Wszyscy są Witam Was,
Zaczynamy już czas.
Jestem Ja, jesteś Ty
Raz, dwa, trzy.

2. To twoje imię – rozpoznawanie zapisu imion kolegów, koleżanek

(wizytówki)

3. Moje imię - dzielenie imion własnych na sylaby. Określanie głoski w nagłosie – przypomnienie, co to jest głoska. Układanie swojego imienia z liter wg wzoru – przypomnienie, co to jest litera, liczenie liter.

4. Głoski – dzieci mówią wyrazy na głoskę podaną przez nauczyciela - jaką głoskę słyszą w nagłosie i wygłosie wyrazów podanych przez nauczyciela.

5. Ile wyrazów jest w zdaniu – układanie tyle korków, ile jest wyrazów w zdaniu powiedzianym przez nauczyciela, liczenie ich. Układanie własnych zdań, krótkiego opowiadania do obrazka Jesień.

6. Globalne czytanie wyrazów – podpisanie zabawek lala, miś, piłka, auto.

7. Zabawa ruchowa Dogoń swój kolor – dzieci stoją w kole, mają kolorowy krążek, nazywają, kto jaki ma kolor, kładą go na podłodze przed sobą. Nauczyciel mówi kolor, dzieci, które mają krążek w tym kolorze biegną po zewnętrznej stronie koła aż dobiegną do swojego krążka.

8. Dodaj – odejmij 

  • Połóż przed sobą 2 korki, dodaj jeszcze 1. Ile masz teraz korków? (3), przybyło korków, czy ubyło? O ile?
  • Odłóż 1 korek. Ile teraz masz korków? (2), przybyło korków, czy ubyło? O ile?

9. Gumka recepturka – Nałóż gumkę na prawą rączkę.

10. Dzieci siadają do stolików. Na karcie pracy kończą rysować zaczęty szlaczek – mieszczenie się w liniaturze.

11. Odszukaj drogę auta do garażu – labirynt.

12. Puzzle – układanie figury geometrycznej. Nazywanie figur narysowanych na każdym elemencie puzzli, określanie, która figura jest najmniejsza, która największa np. dziecko z puzzli układa koło – nazywa narysowane figury: trójkąt, kwadrat, prostokąt.

13. Praca z kartą Plastuś – dzieci wykonują polecenia nauczyciela:

  • Narysuj Plastusiowi uszka (ile uszek ma Plastuś?), oczka. (ile oczek?) Co można powiedzieć o liczbie uszek i oczu Plastusia? (tyle samo). Co jeszcze Plastuś ma w tej samej liczbie? (ręce, nogi, buty) Narysuj nosek. Czy 2 oczka to jest więcej, czy mniej niż 1 nosek? O ile? Czego brakuje Plastusiowej głowie? (buzia).
  • Naklej Plastusiowi guziki tak jak powiem: mały, duży, mały, duży, mały, duży. Policz ile Plastuś ma guzików.
  • W prawym górnym rogu narysuj słoneczko.
  • Co jest na dole kartki? Pomaluj czwarte i szóste serduszko.
  • Pomaluj Plastusia na kolory wskazane przez cyferki. Na jaki kolor pomalujemy buty Plastusia? (nie ma cyferki ani koloru zaznaczonego). Buty naklej. Ile butów nakleisz? 2 buty, to, co to jest? (para).

14. Zakończenie zajęć.

Opracowała i przeprowadziła: H. Skup