Konspekt zabaw z gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej dla dzieci 5 - 6 lat

Zadania:

  • wdrażanie do przyjmowania skorygowanej postawy,
  • rozwijanie  pojemności płuc,
  • wzmacnianie mięśni wysklepiających stopy.

Miejsce zajęć:

  • sala gimnastyczna.

Czas zajęć:

  • 30 minut

Przybory/przyrządy:

piłeczki, ławeczka, obręcz.

Przebieg:

  • Ćwiczenia organizacyjno-porządkowe: zbiórka, ustawienie dzieci, przygotowanie do zajęć.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Dzieci w domkach - dzieci na spacer”.
    Dzieci w siadzie skrzyżnym w pozycji skorygowanej, rączki w ”skrzydełka”, przy każdym leży piłeczka. Na zawołanie DZIECI NA SPACER - dzieci spacerują, biegają po sali. Na hasło DZIECI DO DOMU - powrót do piłeczek, przyjęcie pozycji wyjściowej.  Czas trwania około 2 minut.
  • Zabawa przeciw płaskostopiu „Kto trafi do obręczy”.
    Dzieci w siadzie podpartym w pozycji skorygowanej, w ustawieniu po obwodzie koła. W środku leży obręcz - chwytanie jedną nogą  woreczka, wrzucenie woreczka do obręczy. Zmiana nogi. Ilość powtórzeń 5 - dla każdej nogi.
  • Zabawa przeciw płaskostopiu „Lusterko”.
    Dzieci siedzą na podłodze, nogi ugięte w kolanach. Na hasło PRZEJRZYJ SIĘ W LUSTERKU - dzieci unoszą rękoma jedną nogę i skręcają podeszwę w stronę twarzy. Na hasło WYTRZYJ LUSTERKO - dzieci zwiniętą  w pięść dłonią trą podeszwę stopy, jakby czyściły lusterko.
    Następnie próbują zobaczyć się w lusterku. Na hasło LUSTERKO ZNIKA - powrót do pozycji wyjściowej. Zmiana nogi. Ilość powtórzeń - po 4 razy dla każdej nogi.
  • Zabawa rzutna. Dzieci w staniu, pozycja skorygowana, w ręku trzymają piłeczki. Na hasło - PODRZUT - piłki w górę, klasnąć, załapać piłkę. Czas trwania - około 3 minut.
  • Zabawa przeciw płaskostopiu „Chód  gąsienicy”. Pozycja wysoka - przesuwanie stop, bez odrywania od podłogi. Pozycja skorygowana, ręce w „skrzydełka”. Czas trwania - około 3 minut.
  • Ślizgi. W leżeniu na brzuchu na kocyku, mocnymi odepchnięciami oburącz od podłogi dzieci przesuwają się do przodu. Jedno dziecko z szarfą jest berkiem - kogo dotknie to dziecko siada skrzyżnie na kocyku w  pozycji skorygowanej. Ilość powtórzeń  2 - 3 razy.
  • Zabawa przeciw płaskostopiu. Dzieci w pozycji wysokiej, ręce w „skrzydełka”, zgniatamy   piłeczkę jedną stopą tak aby była schowana. Ilość powtórzeń - po 4 dla każdej stopy.
  • Zabawy równoważne. Marsz na palcach, ręce w bok, na każdej dłoni piłeczka. Idziemy tak aby nie spadły piłeczki. Czas trwania około 2 minut.
  • Ćwiczenie oddechowe. Leżenie na plecach, ręce wzdłuż tułowia - wdech, przenosimy ręce nad głową powrót do pozycji wyjściowej - wydech. Czas trwania około 3 minut.
  • Ćwiczenie organizacyjno-porządkowe. Zbiórka, odłożenie przyborów.

Opracowała: M. Pienkowska