Konspekt zajęć GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ z przewagą gier i zabaw dla dzieci 5-6-letnich

Zadania:

  • wzmocnienie mięśni wysklepiających stopy,
  • odciążenie kręgosłupa od ucisku  osiowego
  • wzmocnienie mięśni brzucha, prostownika grzbietu,
  • mięśni ściągających łopatki.

Miejsce zajęć:

  • sala gimnastyczna.

Czas zajęć:

  • 30 minut.

Przykłady i przybory:

piłeczki, piłki do siatkówki, szarfy w dwóch kolorach, obręcze, krążki w trzech kolorach, woreczki, 2 chorągiewki, kocyki.

Liczba ćwiczących:

  • 12 osób.

Tok zajęć:

  • Ćwiczenia organizacyjno-porządkowe: zbiórka, ustawienie dzieci, powitanie.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa: „Deszczyk”.
    Dzieci ustawione parami stoją w rozsypce.
    Jedno dziecko z pary jest  „Drzewem” - stoi w pozycji skorygowanej, ręce  w skrzydełka, drugie staje obok niego. Na hasło SŁOŃCE ŚWIECI - dzieci nie będące „drzewami” biegają na palcach po całej sali.
    Na hasło PADA DESZCZ - każde dziecko biegnie do swojego „drzewa” i staje  plecami przy plecach kolegi w pozycji skorygowanej.
    Zmiana ról.
    Czas trwania około 3 minut.
  • Zabawa z czworakowaniem: „Kocięta z piłeczkami”.
    Dzieci w rozsypce na czworakach, po całej sali.
    Na sygnał rozpoczynają zabawę piłeczkami, naśladując małych kotków.
    Czas trwania około 2 minut.
  • Zabawa rzutna „Traf do kosz”.
    Dzieci dobrane parami.
    Jedno dziecko z pary leży na  brzuchu z piłka w dłoniach,
    drugie siedzi na piętach w pozycji  skorygowanej, naprzeciwko leżącego w odległości 2 metrów, tworząc z rąk  przed sobą kółko-kosz.
    Na sygnał leżący stara się bez odrywania klatki  piersiowej od podłogi trafić piłką do „kosza”.
    Po 10 rzutach zmiana ról w parze.
  • Zabawa z czworakowaniem: „Sztafeta z toczeniem piłki głową”.
    W sali wyznaczona linia  startu - mety. 
    Podział dzieci na dwa zespoły poprzez  założenie szarf, podział zespołów na dwie części.
    Siad skrzyżny w pozycji  skorygowanej przed linią startu - mety.
    Przed pierwszymi zawodnikami  leżą piłki.
    Na sygnał zawodnicy w pozycji na czworakach toczą  piłkę głową  (tylko czołem) do pierwszego zawodnika swojej drużyny stojącej  po przeciwnej stronie.
    Po przekroczeniu linii startu - mety  przekazują piłkę  pierwszemu zawodnikowi i idą na koniec swojego rzędu.
    Sztafeta jest  zakończona wtedy gdy zawodnicy drużyn wrócą na swoje miejsca, jakie  zajmowali przed jej rozpoczęciem (każdy dwukrotnie prowadzi piłkę).
  • Zabawa bieżna „Samochody”.
    Bieg po sali trzymając obręcze przed sobą, zatrzymanie na  sygnał wzrokowy - czerwony krążek.
    Czas trwania około 2 minut.
  • Ślizgi „Wyścig w leżeniu na kocykach”.
    Na sygnał wszystkie dzieci odpychając się ramionami od podłogi przemieszczają się do linii mety.
    Po każdym odepchnięciu się ramionami od podłogi dzieci muszą zaakcentować przez moment ułożenie rąk w skrzydełka.
    Wyścig wygrywa osoba, która  jako pierwsza minęła linię mety.Ważne jest również prawidłowe wykonanie ćwiczenia. 
    Ilość powtórzeń 5 - 6 razy.
  • Ćwiczenia równoważne: „Sztafeta z woreczkiem na głowie”.
    Wyznaczenie linii startu - mety  i ustawienie chorągiewek.
    Dzieci podzielone na dwie drużyny siedzą w siadzie skrzyżnym w pozycji skorygowanej z woreczkiem na głowie.
    Na sygnał pierwsi zawodnicy wstają, idą we wspięciu na placach z woreczkiem na głowie, dziecko zatrzymuje się, podnosi woreczek, kładzie go na głowę i maszeruje dalej.
    Kolejno startują pozostałe dzieci. 
    Ilość powtórzeń 2 - 3 razy.
  • Ćwiczenie przeciw płaskostopiu: „Toczenie piłki po ścianie”.
    Leżenie przy ścianie na plecach z nogami ugiętymi i stopami opartymi o  podłogę.
    Między stopami a ścianą znajduje się piłka do siatkówki.
    Na sygnał  dzieci toczą piłkę stopami do góry i na dół.
    Nie można dotykać piłki rękoma  gdy spadnie należy ją włożyć między stopę a ścianę i  kontynuować  zabawę.
    Czas trwania około 2 minut.
  • Ćwiczenie przeciw płaskostopiu: „Pastowanie podłogi”.
    Dzieci siedzą  na podłodze z nogami ugiętymi, stopy zgięte podeszwowo, palce stóp podkurczone, oparte o woreczek leżący na podłodze. Dłonie oparte o podłogę za sobą.
    Na sygnał dzieci pastują podłogę przesuwając woreczek w przód, w tył, w bok. O woreczek oparte są tylko czubki palców stóp.
    Czas trwania około - 2 minut.
  • Ćwiczenia poprawiające postawę: „Dżdżownica”.
    Leżenie na plecach obok siebie,nogi złączone i wyprostowane.
    Ręce przyciśnięte  do tułowia i nóg.
    Na sygnał dzieci przesuwają się po podłodze do przodu na określoną  odległość np. 1 metra, naśladując  ruchy dżdżownicy. Najpierw wyciągają jak najdalej głowę, następnie barki i biodra. Nie można zginać nóg ani położyć rąk na podłodze.
    Ilość powtórzeń 3 - 4 razy.

Opracowała: mgr Anna Frank