Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców w grupie dzieci 4-letnich „Ananaski”

Temat: „Kraina smoków”

Cele ogólne:
  • wdrażanie do uważnego słuchania
  • rozwijanie umiejętności matematycznych
  • kształtowanie umiejętności społecznych
Cele szczegółowe:
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadań i poleceń
  • utrwalenie znajomości kolorów
  • przeliczanie w zakresie dostępnym sobie (nie mniej niż 4)
  • rozróżnianie określeń wielkości (mały-duży, mały, średni, duży), oraz położenia przedmiotów (obok, przed, za)
  • nauka rozróżniania stron ciała - lewa, prawa
  • zachęcanie do współdziałania w zespole
Metody:
  • czynne,
  • słowne,
  • oglądowe
Formy organizacyjne:
  • grupowa,
  • zespołowa,
  • indywidualna
Pomoce:

opowiadanie M. Stadnickiej „ Kraina czterech barw”, obrazki smoków dużych i małych, puzzle, plansza podzielonej krainy, obrazki przedmiotów w czterech kolorach do sylabowania, utwór instrumentalny, 4 kartki białe A3, sylwetka wróżki, farby, pędzle, kolorowanki smoków

Przebieg 
  1. „Kraina Czterech Barw”- wysłuchanie fragmentu opowiadania - przed każdym dzieckiem leży kartka A4 biała i tacka z różnymi elementami wśród których należy wybrać te, które dzieci układają na kartce w trakcie słuchania czytanego opowiadania

Po drugiej stronie tęczy jest prostokątna kraina. Dawno temu w tym kraju było bardzo ko­lorowo. Na niebieskim niebie świeciło żółte słońce, rosła zielona trawa, po której spacero­wały czerwone biedronki. Krainę zamieszkiwały smoki w różnych kolorach.           

  1. Prezentacja dużych smoków na tablicy w trakcie czytanego tekstu - wybieramy dziecko, które wiesza właściwego smoka

Były smoki… (tu nauczyciel robi pauzę i eksponuje kolejne obrazki smoków, a dzieci wspólnie z nim określają ich kolor) czerwone, niebieskie, zielone i żółte. Wszystkie smoki bardzo się lubiły, odwiedzały się nawzajem i wspólnie się bawiły. Ale pewnego dnia zaczęło się dziać coś bar­dzo złego. Smoki zaczęły kłócić się między sobą, który kolor jest najważniejszy. Niebieskie smoki uważały, że niebieski, bo jest tak ładny jak błękitne niebo. Żółte smoki twierdziły, że najważniejszy jest żółty, bo to kolor pięknego słońca. Na co te
w kolorze zielonym odpowie­działy, że ich kolor, bo relaksuje
i uspokaja. Czerwone uznały natomiast, że tytuł ten należy się czerwonemu, bo jest najbardziej wesołym kolorem. Smoki tak bardzo się pokłóciły, że za­częły budować między sobą granice. I tak podzieliły się na cztery części: żółtą, czerwoną, zieloną i niebieską W pierwszym kraju wszystko było zielone: domy, ulice, samochody, ptaki, dorosłe smoki, a także ich dzieci. W drugim kraju wszystko było czerwone: drzewa, dachy, lizaki i smoki też. W trzecim kraju wszystko było żółte: piłki, kwiaty, ciastka oraz smoki. W czwartym kraju wszystko było niebieskie: meble, książki, skakanki, rowery i oczywiście smoki – małe i dorosłe.

- Chcielibyście udać się do krainy czterech barw? Pomożecie mi pogodzić smoki, by się już nie kłóciły i ich kraj był znów kolorowy.

  1. Podział na zespoły - dzieci otrzymują do ułożenia puzzle w 4 kolorach. Dziecko, które ułoży swój puzzle w obrazek smoka dostaje na prawą rękę frotkę w kolorze ułożonego smoka. Nauczycielka rozkłada na czterech rogach dywanu zdjęte z tablicy smoki, a dzieci według kolorów otrzymanych frotek siadają wokół obrazka.

    Dzieci przeliczają ile dzieci siedzi wokół każdego smoka. Nauczycielka podkreśla, że frotki założone są na prawą rękę, każe dzieciom ją podnieść do góry, złapać się za prawe ucho, dotknąć do prawego oka, nogi. Informuje ich, że po przeciwnej stronie jest lewa ręka, noga, oko, ucho itp.
  1. „Małe smoki wychodzą na spacer” - nauczyciel kładzie na środku dywanu 4 kartki w kolorze niebieskim, zielonym, czerwonym i żółtym, a wokół nich wymieszane obrazki
    w tych samych kolorach. Na dźwięki muzyki dzieci spacerują, na przerwę wykonują polecenia nauczyciela (podnieść prawą rękę, lewą nogę, dotknąć prawą ręką do prawego ucha itp.) Po ostatniej przerwie dzieci wybierają obrazek w swoim kolorze i wracają do swojego smoka.
  2. Każde dziecko dzieli nazwę swojego obrazka na sylaby i odkłada na właściwą kartkę (np. czerwone serce na czerwoną kartkę)
  3. Układanie w grupach. Nauczycielka czyta dalszy ciąg opowiadania, a zadaniem dzieci jako grupy jest ułożenie obrazka według słuchanego tekstu. Wstęp przed czytaniem: Smoki , każde w swoich krainach uczyły się jak wspólnie, w zgodzie się bawić, budować, pracować. Umiały też wzajemnie sobie pomagać. Zobaczymy , czy wy też potraficie wspólnie ułożyć obrazek według tego co usłyszycie w opowiadaniu.

(…) Poszczególne części kraju zaczęły się rozwijać i rozbudowywać, ale każda w swoim kolo­rze: – Na środku smoki zbudowały wielki dom, w którym wszyscy mieszkali. Dom miał dwa duże okna i jedne drzwi. – Nad domem lekko unosiły się dwie chmurki. – Obok chmurek świe­ciło wielkie słońce z promieniami. – Przed domem rosły cztery kwiaty. – Obok domu rosły trzy drzewa: małe, średnie i duże. (…)

  1. Sprawdzenie, czy dzieci właściwie ułożyły obrazek - poprawienie ułożenia elementów w razie potrzeby. Grupa, która ułożyła bezbłędnie otrzymuje pochwalę.

Ile jest domów? Ile okien ma dom? Co jest obok domku? Co jest obok chmurek? Ile rośnie drzew? Ile kwiatów rośnie obok domku? W jakich kolorach są ich krainy?

  1. Pojawienie się Czterobarwnej Wróżki.

(…) Temu całemu zamieszaniu w Krainie Czterech Barw przyglądała się w swoim zaczarowanym zwierciadle Czterobarwna Wróżka. Bardzo była niezadowolona z tego, co się działo. Postanowiła pogodzić wszystkich mieszkańców. Stanęła więc na środku i zawołała ich do siebie.

– Jestem bardzo zmartwiona. Tak nie może być! Świat nie może być jednokolorowy! Tu po­trzebne są czary. Niech każdy z was weźmie ze swojego kraju jeden element i wrzuci do tego zaczarowanego pudełka. Ja sprawię, że wszystko będzie jak dawniej.

Nauczycielka potrząsa pudełkiem, wypowiada zaklęcie: czary mary, abrakadabra... niech wszystko powróci do czasów, kiedy smoki żyły zgodnie. Pomoże w tym wspólny taniec.

  1. Nauczycielki zapraszają wszystkie dzieci na środek do wspólnego tańca. Na początku wszyscy tańczą osobno. Na przerwę nauczycielka podnosi kartonik z dwoma kolorowymi kropkami, a dzieci dobierają się w pary według kolorów frotek. Za każdym razem następuje zmiana kolorów. Kiedy dzieci zobaczą na kartce pełne koło (jako ostatnia kombinacja) tworzą pełne koło.
  1. Odczarowana kraina
    Czary wróżki miały wielką moc. Smoki się pogodziły i zrozumiały jak smutne miały życie w jednokolorowych krainach. Postanowiły, że w Krainie Czterech Barw nie będzie rządził żaden kolor. Do dziś panuje tam zgoda. Co więcej, z czasem z jaj zaczęły wykluwać się małe, wielobarwne smoki.
  2. Zapraszam was do stolików. Waszym zadaniem będzie pokolorować smoki na najbardziej piękne kolory, jakie tylko uda się wam wyczarować z tych kolorów, które są na palecie.
  3. Podsumowanie prac plastycznych.
  4. Podziękowanie rodzicom za obecność