Scenariusz zajęcia w grupie dzieci 6-letnich – aktywne słuchanie muzyki wg Batii Strauss

„Pizzicato” z baletu „Sylwia czyli nimfa Diany” Leo Delibesa

Cele ogólne:

  • Kształtowanie wrażliwości oraz ekspresji muzycznej.
  • Rozbudzanie zainteresowania grą na instrumentach.
  • Aktywne uczestniczenie w utworze.

Cele szczegółowe:

  • Wyrabianie wrażliwości muzycznej poprzez uczestniczenie w zabawach opartych na muzyce klasycznej.
  • Uwrażliwienie na tempo i dynamikę utworu podczas zabawy ruchowej, gry na instrumencie.
  • Poznanie sposobów wykorzystania instrumentów muzycznych – improwizacje na wykonanym przez siebie instrumencie.
  • Rozwijanie zdolności manualnych podczas tworzenia instrumentu strunowego.

Metoda:

  • czynna,
  • słowna

Forma:

  • grupowa,
  • indywidualna

Pomoce i materiały:

  • Nagranie „Pizzicato” z baletu „Sylwia czyli nimfa Diany” L. Delibesa na CD,
  • Plastikowy kubek,
  • Mieszadełko,
  • Gumka recepturka,
  • Taśma malarska,
  • Papier kolorowy samoprzylepny,
  • Wstążki bibuły,
  • Nożyczki.

Przebieg

I.

1.    Poznanie nowego rekwizytu (kubek z mieszadełkiem), dowolne granie.
2.    Szukanie ładnych dźwięków, pokazywanie przez dzieci.

II.

3.    Zabawy rytmiczne:

a)    Dzieci wchodzą w rytm proponowany przez nauczyciela – ze zmianami.
b)    „Echo” – nauczyciel wystukuje rytm – dzieci powtarzają.
c)    Dzielimy dzieci na dwa zespoły, rękoma pokazujemy, który zespół gra zaciskając dłoń.

4.    Uczestniczenie w utworze „Pizzicato” grając na kubku: stuku, puku, ……. NIC, NIC.

5.    Zabawa ruchowa w duszki do utworu:

A   -    Wędrujemy, wędrujemy i hu ha.
A1 - wędrujemy, wędrujemy i już straszyć nie będziemy.
A2 - wędrujemy, wędrujemy i już straszyć (nie będziemy) razy 3.
A3 - wędrujemy, wędrujemy i już straszyć (nie będziemy) razy 3 nie.
B   -    Improwizacja ruchowa.

6.    Wykonanie instrumentu strunowego z plastikowego kubka i gumki recepturki. Ozdobienie papierem kolorowym samoprzylepnym, dołączenie warkocza z bibuły.

III.

7.    Wytłumaczenie określenia „pizzicato” – technika wydobywania dźwięków na instrumentach smyczkowych poprzez szarpnięcie struny palcem.

8.    Gra na własnym instrumencie do utworu L. Delibesa. Wstęp - budzenie się duszków - ziewanie, przeciąganie się.

Część A - Pizzicato gumkami (podkreśla skoczny charakter utworu) - dzieci szarpią gumki na 2 i 3 ćwierćnucie w takcie.
Część B - Taniec kubeczków (podkreśla płynny charakter tej części) - dzieci poruszają kubeczkami wprowadzając w ruch paseczki bibuł.

9.    Zakończenie zajęcia, podziękowanie za pracę.

15 listopada 2012
Dorota Kmiecik