Scenariusze

Scenariusz zabawy w formie opowieści ruchowej (gr. 5-latków)

Temat: Jesenny spacer

Cel główny:
  • kształtowanie orientacji w przestrzeni i spostrzegawczości,
  • rozwijanie sprawności ruchowej poprzez gry i zabawy.
Cele operacyjne:
  • kształtowanie właściwej reakcji na gest i ruch,
  • poruszanie się po różnych liniach stosując ruchy ramion i nóg,
  • swobodne i spontaniczne poruszanie się,
  • przyjmowanie aktywnej postawy w trakcie zajęcia.
Metoda:
  • opowieści ruchowej.
Forma:
  • zajęcie zorganizowane z grupą,
  • ćwiczenia indywidualne.
Środki dydaktyczne:

pacynki, krasnal, jeż, zając, dzięcioł, kolorowe liście, krążki, magnetofon, kasety z muzyką, woreczki, drewniane kocki, bibułki do ćwiczeń oddechowych.

Przebieg zajęcia:
    1. Zdyscyplinowanie grupy:

N:   Odwiedził nas dzisiaj nasz zaprzyjaźniony krasnal Cudak (n-l wkłada pacynkę) i  posłuchajcie co nam chce powiedzieć:

K:   Przechodziłem właśnie obok i postanowiłem was odwiedzić. Jest bardzo piękna  pogoda i jestem ciekawy czy wybralibyście się ze mną na spacer?

Wobec tego zapraszam was na spacer na leśną polanę. Aby nam milej było iść zaśpiewajmy piosenkę „Na polanie w lesie” (przy akompaniamencie nagrania dzieci maszerują i śpiewają).

  1. Ćwiczenia kształtujące tułów w płaszczyźnie strzałkowej:
    K:   Dzień jest ciepły i słoneczny, czy czujecie jak pachnie las? A czy słyszycie jak szumi?Dz:  Wznoszą ręce do góry, poruszają nimi i powtarzają szu, szu, …

    K:   Zobaczcie tam leżą szyszki. Zbieramy je tu na kupkę, jak będziemy wracać to je  zabierzemy. Przed nami strumyk, zobaczcie ile kamyków. Porzucajcie je po dwa  do wody – przy wrzucaniu dzieci wydają odgłos „plusk”…

  2. Czworakowanie:
    K:   A tu kto się skrył? To jeżyk stąpa ostrożnie na swych nóżkach szukając  pożywienia (dzieci czworakują). Nagle wystraszył się biegnących sarenek i szybko  zwinął się w kłębuszek. Po chwili ostrożnie rozwinął się i idzie dalej. Nagle  zobaczył piękne jabłko, przewraca się na grzbiet i usiłuje nabić to jabłko na kolce (dzieci na plecach tarzają się). Udało mu się to. Jeżyk zadowolony idzie dalej.
  3. Ćwiczenia z elementem równowagi:
    K:   Jak wcześniej mówiłam przed nami strumyk. Wrzuciliśmy zbyt małe kamyczki.  Każdy niech weźmie duży kamień (woreczek) i ułóżcie jeden za drugim. Spróbujemy ostrożnie przejść po tej kładce z kamieni na drugą stronę. Przed nami  kręta i wąska ścieżka (krążki). Idziemy po niej też ostrożnie, żeby nie podeptać  ziół i trawy.
  4. Zabawa przy muzyce:
    K:   Śmieszka zaprowadziła nas na polankę. Teraz mamy dużo miejsca by pobiegać

    • muzyka zaprasza dzieci do zabawy.
  5. Skoki i podskoki:
    K:   Zobaczcie jak tam za drzewem skacze zając. On chyba nas się przestraszył.  Skradamy się cichutko a potem naśladujemy skaczące zające, zastygamy  w bezruchu  i dalej  skaczemy.
  6. Ćwiczenie rytmu:
    K:   Stuk, puk! Stuk, puk! A kto to tak stuka na drzewie? Tak to dzięcioł korników szuka. Postukamy tak  jak on klockiem o podłogę (dla każdego drewniany klocek). Krasnal zmienia  rytm stukania, dzieci powtarzają.
  7. Ćwiczenia tułowia: skręty i skrętoskłony:
    K:   Nagle słońce przykryły chmury, zerwał się silny wiatr, który zaczął strącać liście.  Popatrzcie jak powoli wirujące liście opadają na ziemię. To taki piękny taniec.  Spróbujcie tak samo i wy przy muzyce.
  8. Ćwiczenia oddechowe i wspinanie się:
    K:   Podnieście każdy po jednym cieniutkim listku. Dmuchając w niego starajcie się  aby jak najdłużej  utrzymywał się w powietrzu (słychać spokojną muzykę).
  9. Zabawa bieżna:
    K:   Nagle zaczyna padać deszcz. Chowamy się pod krzaczki. Powtarzamy plum, plum. Deszcz trochę przestał padać. Biegniemy szybko na skróty do przedszkola.(słychać tupanie) Dzieci tup, tup, tup.
  10. Uspokojenie i relaksacja:
    K:   Dobiegliśmy do przedszkola. Wszyscy kładziemy się na dywan i odpoczywamy. Staramy się wyrównać oddech słuchając muzyki. Wdech – wydech, wdech –  wydech. Zrobiło się bardzo późno muszę wracać. Na pewno jeszcze was odwiedzę.
    Do zobaczenia!
Opracowała  M.Klimek
Skip to content