Scenariusz zabawy w formie opowieści ruchowej (gr. 5-latków)
Temat: Jesenny spacer
Cel główny:
- kształtowanie orientacji w przestrzeni i spostrzegawczości,
- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez gry i zabawy.
Cele operacyjne:
- kształtowanie właściwej reakcji na gest i ruch,
- poruszanie się po różnych liniach stosując ruchy ramion i nóg,
- swobodne i spontaniczne poruszanie się,
- przyjmowanie aktywnej postawy w trakcie zajęcia.
Metoda:
- opowieści ruchowej.
Forma:
- zajęcie zorganizowane z grupą,
- ćwiczenia indywidualne.
Środki dydaktyczne:
pacynki, krasnal, jeż, zając, dzięcioł, kolorowe liście, krążki, magnetofon, kasety z muzyką, woreczki, drewniane kocki, bibułki do ćwiczeń oddechowych.
Przebieg zajęcia:
-
- Zdyscyplinowanie grupy:
N: Odwiedził nas dzisiaj nasz zaprzyjaźniony krasnal Cudak (n-l wkłada pacynkę) i posłuchajcie co nam chce powiedzieć:
K: Przechodziłem właśnie obok i postanowiłem was odwiedzić. Jest bardzo piękna pogoda i jestem ciekawy czy wybralibyście się ze mną na spacer?
Wobec tego zapraszam was na spacer na leśną polanę. Aby nam milej było iść zaśpiewajmy piosenkę ?Na polanie w lesie? (przy akompaniamencie nagrania dzieci maszerują i śpiewają).
- Ćwiczenia kształtujące tułów w płaszczyźnie strzałkowej:
K: Dzień jest ciepły i słoneczny, czy czujecie jak pachnie las? A czy słyszycie jak szumi?Dz: Wznoszą ręce do góry, poruszają nimi i powtarzają szu, szu, ?K: Zobaczcie tam leżą szyszki. Zbieramy je tu na kupkę, jak będziemy wracać to je zabierzemy. Przed nami strumyk, zobaczcie ile kamyków. Porzucajcie je po dwa do wody ? przy wrzucaniu dzieci wydają odgłos ?plusk??
- Czworakowanie:
K: A tu kto się skrył? To jeżyk stąpa ostrożnie na swych nóżkach szukając pożywienia (dzieci czworakują). Nagle wystraszył się biegnących sarenek i szybko zwinął się w kłębuszek. Po chwili ostrożnie rozwinął się i idzie dalej. Nagle zobaczył piękne jabłko, przewraca się na grzbiet i usiłuje nabić to jabłko na kolce (dzieci na plecach tarzają się). Udało mu się to. Jeżyk zadowolony idzie dalej. - Ćwiczenia z elementem równowagi:
K: Jak wcześniej mówiłam przed nami strumyk. Wrzuciliśmy zbyt małe kamyczki. Każdy niech weźmie duży kamień (woreczek) i ułóżcie jeden za drugim. Spróbujemy ostrożnie przejść po tej kładce z kamieni na drugą stronę. Przed nami kręta i wąska ścieżka (krążki). Idziemy po niej też ostrożnie, żeby nie podeptać ziół i trawy. - Zabawa przy muzyce:
K: Śmieszka zaprowadziła nas na polankę. Teraz mamy dużo miejsca by pobiegać- muzyka zaprasza dzieci do zabawy.
- Skoki i podskoki:
K: Zobaczcie jak tam za drzewem skacze zając. On chyba nas się przestraszył. Skradamy się cichutko a potem naśladujemy skaczące zające, zastygamy w bezruchu i dalej skaczemy. - Ćwiczenie rytmu:
K: Stuk, puk! Stuk, puk! A kto to tak stuka na drzewie? Tak to dzięcioł korników szuka. Postukamy tak jak on klockiem o podłogę (dla każdego drewniany klocek). Krasnal zmienia rytm stukania, dzieci powtarzają. - Ćwiczenia tułowia: skręty i skrętoskłony:
K: Nagle słońce przykryły chmury, zerwał się silny wiatr, który zaczął strącać liście. Popatrzcie jak powoli wirujące liście opadają na ziemię. To taki piękny taniec. Spróbujcie tak samo i wy przy muzyce. - Ćwiczenia oddechowe i wspinanie się:
K: Podnieście każdy po jednym cieniutkim listku. Dmuchając w niego starajcie się aby jak najdłużej utrzymywał się w powietrzu (słychać spokojną muzykę). - Zabawa bieżna:
K: Nagle zaczyna padać deszcz. Chowamy się pod krzaczki. Powtarzamy plum, plum. Deszcz trochę przestał padać. Biegniemy szybko na skróty do przedszkola.(słychać tupanie) Dzieci tup, tup, tup. - Uspokojenie i relaksacja:
K: Dobiegliśmy do przedszkola. Wszyscy kładziemy się na dywan i odpoczywamy. Staramy się wyrównać oddech słuchając muzyki. Wdech ? wydech, wdech ? wydech. Zrobiło się bardzo późno muszę wracać. Na pewno jeszcze was odwiedzę.
Do zobaczenia!