Opracowania

Przykładowe zabawy stymulujące zmysłu dotyku

Rozwój zmysłu dotyku jest niezwykle istotny dla harmonijnego rozwoju psychoruchowego dziecka. Dotyk, to jedno z pierwszych doznań doświadczanych przez człowieka tuż po urodzeniu. We wczesnym okresie życia stanowi bardzo ważną formę kontaktu z otoczeniem, pomaga budować poczucie bezpieczeństwa, odgrywa dużą rolę w poznawaniu własnego ciała i świata zewnętrznego.

Namacalne doświadczanie otoczenia zachęca dziecko do poznawania, odkrywania i rozwoju. W ten sposób poznaje ono nie tylko siebie, ale równie zjawiska zachodzące wokół.

To doskonały pomysł na oderwanie od telewizora i komputera, a teraz najlepsze:

Nie potrzebne są do tego drogie zabawki! Stymulowanie rozwoju zmysłu dotyku powinno stanowić jeden z podstawowych elementów pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.

Poniżej przedstawiam kilka propozycji zabaw rozwijających zmysł dotyku:

Dotknij czegoś ? zabawa ruchowa. Utrwalenie konkretnych cech, kształtów, kolorów itp.

Czarodziejskie pojemniki – wyszukiwanie przedmiotów za pomocą dotyku w pojemnikach  wypełnionych różnymi materiałami (kaszą, makaronem, kukurydzą czy innymi ziarnami, koralikami, piłeczkami, ścinkami z niszczarki, wacikami, pociętą włóczką itp.).

Co to za kształt? –  rysowanie na plecach dziecka prostych kształtów. Zadaniem dziecka jest odgadniecie, co to za kształt.

Rozpoznawanie faktury – dzieci otrzymują zabawki wykonane z różnych materiałów. Z zasłoniętymi oczami próbują rozdzielić je do dwóch pudełek: np. ?zabawki miękkie i twarde?.

Zabawy z  piaskiem w piaskownicy, albo na tackach. Ogród, to doskonałe miejsce do przeprowadzania zabaw bogatych w doświadczenia dotykowe. Zabawy w piaskownicy oraz sadzenie roślin to najbardziej popularne działania.

Malowanie nogami, stopami, łokciami, rękoma,  rysowanie w piance do golenia – ciekawa stymulacja systemu dotykowego.

Wodny tor przeszkód – podczas takiej aktywności trenujemy koordynację, równowagę i pobudzamy zmysły. Ważne aby podczas zabawy dzieci chodziły po butelkowym torze gołymi stopami, wtedy lepiej czują powierzchnię. Dla zwiększenia doznań czuciowych w kilku butelkach może być umieszczona ciepła woda, a w innych zimna.

Zabawa „Jeżyk” – chodzenie bosymi nogami po „gumowym jeżyku”.

Kolejnym ciekawym sposobem na doświadczenia dotykowe są ścieżki sensoryczne.

Na podłodze układamy różne faktury (folię bąbelkową, futerka, kasztany, kawałki wykładziny itp.) Dzieci mogą po nich przechodzić lub zbierać porozkładane na nich elementy.

Co czuję pod stopami? – dziecko, z zawiązanymi oczami, przechodzi przez ?drogę? ułożoną z różnych materiałów. Następnie próbuje rozpoznać, co czuje pod stopami.

Książeczka sensoryczna – w której dziecko może oglądać różne przedmioty, dotykać, porównywać ich strukturę, słuchać jak coś szeleści lub grzechocze, analizować wszystkie otrzymane w trakcie zabawy bodźce i cieszyć się swoją osobistą książeczką. Taka propozycja dla dziecka wyrabia w nim potrzebę dotyku, poznawania, doświadczania nowych bodźców i różnych faktur oraz doskonale wpływa na rozwój małej motoryki.

Masaż z wykorzystaniem materiałów o różnej fakturze – (piłeczki, gąbki o różnym stopniu szorstkości, piórka itp.)

Masaż z wykorzystaniem wierszyków – wykonywanie masażu łączymy z mówieniem wierszyków lub śpiewaniem piosenek.

Dotykowy obrazek – określanie  cechy np. szorstki, gładki, twardy, miękki, kłujący itp.

Dotykowa układanka – różności – zadaniem dzieci jest sięgnąć do woreczka i odszukać krążek o tej samej fakturze, co fragment obrazka  w ich podstawie. Krążki można wykorzystać do zabaw w porównywanie: dzieci dotykają oburącz krążki i opisują swoje odczucia dotykowe.

Zabawy masami plastycznymi o różnej strukturze – masa plastyczna, solna, papierowa,   modelina, plastelina.

Wspólne z dzieckiem przygotowywanie poczęstunku – dla gości przybywających do przedszkola lub do domu na różne uroczystości, to doskonała okazja do rozwijania zmysłu dotyku, węchu i smaku.

Zabawa „Czego nie mówi dotyk?” – (jaki  kolor ma przedmiot, jaki ma zapach itp.)