Scenariusz zajęcia z zakresu działalności plastycznej z grupą dzieci 3-4-letnich
Scenariusz zajęcia dla dzieci czteroletnich na temat: ?Walentynkowe serce?
Prowadząca: mgr Anna Mateuszak
Data: 14.02.2013 r.
Cel ogólny:
Kształtowanie wrażliwości na barwę i formę
Cele operacyjne:
- utrwalenie nazw czterech podstawowych kolorów (czerwony, żółty, niebieski, zielony),
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej (ćwiczenia Dennisona),
- doskonalenie motoryki małej,
- kształtowanie i utrwalanie pozytywnych uczuć i emocji w stosunku do innych osób.
Metody:
- czynna – zadań stawianych do wykonania
- słowna – opis, instrukcja
- oglądowa – pokaz i obserwacja
Formy:
- praca z całą grupą,
- indywidualna praca dzieci
Środki dydaktyczne:
- koła w czterech kolorach (czerwonym, żółtym, niebieskim i zielonym),
- kartki papieru dla każdego dziecka z narysowanym kształtem serca,
- małe serca z kartonika dla każdego dziecka,
- masa solna.
Przebieg zajęcia:
- Zabawa dydaktyczna ?Jaki to kolor??– wyszukiwanie w sali odpowiednich kolorów.
- Przypomnienie znanych kształtów: kwadrat, trójkąt, prostokąt, koło. Pokaz kształtu serca. Nawiązanie do mowy gestami przez Indian.
- Rozdanie kartek z konturami serca- rysowanie palcem po śladzie.
- Ćwiczenia Dennisona – rysowanie w powietrzu serca rączkami, nóżkami zaczynając od kropki w środku.
- Próba odtworzenia kształtu serca na czystej kartce (na odwrocie kartki).
- Zajęcie główne ? pokaz masy solnej, wyjaśnienie z czego jest wykonana, dodanie czerwonej farby, wymieszanie, przydzielenie dzieciom kuleczek, rozdanie małych kartonowych serc oraz opis słowny sposobu wykonania serc z masy solnej.
- Indywidualna i samodzielna praca dzieci.
- Zakończenie zajęcia, pochwalenie za wykonaną pracę i rozdanie kartonowych serduszek dzieciom w nagrodę, pomoc dzieci w sprzątaniu miejsca pracy.