Dodatkowe zajęcia

dziewczynka_nuty

Zajęcia logopedyczne

Prawidłowy przebieg kształtowania się mowy wywiera duży wpływ na rozwój poznawczy
więcej

język angielski

Wczesne uczenie się języka obcego stymuluje rozwój poznawczy dziecka, uczy akceptacji i tolerancji, otwartości na nowe rzeczy i zjawiska.

Rytmika

To ćwiczenia muzyczno-ruchowe, które wspierają rozwój fizyczny, intelektualny, emocjonalny oraz wspomagają rozwój słuchu i muzykalności dziecka.

Religia

Lekcje religii w przedszkolu nie są obowiązkowe. Dzieci chodzą na religię tylko wtedy, gdy rodzice wyrażą na to zgodę.

Porady logopedy

Mowa rozwija się w ciągu pierwszych 5 lat życia dziecka.

Prawidłowy przebieg kształtowania się mowy wywiera duży wpływ na rozwój poznawczy dziecka i kształtowanie się jego osobowości. Jest warunkiem powodzenia w przedszkolu i szkole, ułatwia nawiązywanie kontaktów społecznych, umożliwia wyrażanie swoich potrzeb, uczuć, spostrzeżeń.

Zaburzenia mowy mogą zatem ograniczyć w znacznym stopniu rozwój dziecka.

Pierwsze sygnały nieprawidłowego rozwoju mowy są często bagatelizowane. Szczególnie ważny jest okres wieku przedszkolnego, gdy czujność rodzicielską usypia fakt, że dziecko nie musi jeszcze czytać i pisać a ewentualny niepokój, że mówi mało i niewyraźnie kwitowany jest powszechną opinią powtarzaną z dużą dozą ignorancji: „Ono jeszcze z tego wyrośnie”.

Ta i inne opinie sprawiają, że dzieci zbyt późno trafiają do logopedy.

Dlatego trzeba wiedzieć, że:

  • 3 letnie dziecko powinno swobodnie porozumiewać się za pomocą zdań ale ma prawo powiedzieć: „lowel, ciapka, sonko” – zamiast: rower, czapka, słonko.
  • w 4 r. życia może pojawić się głoska
    [r], ale wiele dzieci zastępuje ją nadal głoską [l]. 4-latki mówią jeszcze: „capka, kosula, zaba”- zamiast: czapka, koszula, żaba.
  • 5 latek powinien już poprawnie wymawiać wszystkie głoski języka polskiego, powinien więc mówić: krowa, czapka, żaba a nie „klowa”, „capka”, „zaba”.
  • Wymowa dziecka idącego do „zerówki” powinna być już w pełni zgodna z obowiązującą normą językową .
  • Jeśli dziecko w czasie snu ma otwartą buzię i chrapie należy skontrolować u laryngologa czy nie ma III migdałka.
  • Oddychanie przez usta (otwarta buzia) jest przyczyną wad zgryzu i sprzyja powstawaniu wad wymowy.
  • Prawidłowy nawyk oddychania nosem należy wykształcać u dziecka jak najwcześniej.
  • Jedną z częstych przyczyn powstawania wad wymowy i zgryzu jest niewłaściwe połykanie tzw. „połykanie dziecięce” z płaskim ułożeniem języka. Sprzyja temu długie ssanie smoka, palca, picie przez smoczek z butelki, oddychanie przez usta. Dziecko od 3 roku życia połykając, powinno unosić język za górne zęby.
  • Długotrwałe ssanie smoka, palca, picie z butelki wpływa na powstawanie wad zgryzu i wymowy.
  • Leczenie wad zgryzu u ortodonty poprzez korektę sposobu połykania i odpowiednio dobrany aparat sprzyja korygowaniu wad wymowy.
  • Dzieci odbiegające od rówieśników poziomem rozwoju mowy mogą mieć problemy ze słuchem. Szacuje się, że kilka procent dzieci w wieku przedszkolnym ma zaburzenia słuchu, wynikające z powikłań infekcji uszu spowodowanych przerostem III migdałka. Nawet nieznaczny ubytek słuchu może wpływać na stan mowy dziecka.
  • W przypadku jakichkolwiek podejrzeń należy zbadać dziecku słuch u laryngologa lub otolaryngologa.
  • Słowa kierowane do dziecka nie mogą być zniekształcane (np. spieszczane) ? dziecko od samego początku musi mieć w swoim otoczeniu prawidłowe wzorce mowy.
  • Większość zaburzeń można usunąć lub znacznie złagodzić, jeśli terapia rozpocznie się w wieku przedszkolnym.
Mamo, Tato nie czekaj, ale zapobiegaj!
Jeśli nie masz pewności, że mowa Twojego dziecka rozwija się prawidłowo, zgłoś się do logopedy. Kontrolne badanie dziecka przez logopedę powinno odbyć się najpóźniej do 4 roku życia.